נהיגה תחת השפעת סמים

עורך דין תעבורה – נהיגה תחת השפעת סמים

בעקבות תאונות הדרכים והקטל בכבישים, אנו עדים בשנים האחרונות לפעילות אכיפה מאסיבית ומשמעותית מצד משטרת ישראל לגילוי נהגים שנוהגים תחת השפעת סמים.

ביטוי לכך, ניתן לראות בחקיקה מחמירה וכן נקיטת אמצעיים מנהליים שונים כנגד אלה הנאשמים בנהיגה תחת השפעת סמים.
מהי נהיגה תחת השפעת סמים?
עפ"י פקודת התעבורה, חל איסור מוחלט על אדם לנהוג רכב כאשר מצוי בגופו סם או תוצר חילוף של סם בכל דרגה ובכל כמות שכן מי שיעשה זאת ייחשב למי שנוהג תחת השפעת סמים.

מציאת סמים, כיצד?

בכדי למצוא סם או תוצר חילוף של סם בגופו של אדם ישנן שתי אפשרויות לעשות זאת:

א. בדיקת שתן- במהלכה חשוד מתבקש למסור בדיקת שתן לאיש משטרה, הבדיקה נשלחת למעבדה בה עורכים בדיקה למציאת סם ותוצרי סם.
ב. בדיקת דם- במהלכה איש רפואה מוסמך מבצע לחשוד דיקור לצורך הוצאת דגימת דם שנשלחת למעבדה בה עורכים בדיקה למציאת סם ותוצרי סם. מכיוון שמדובר בבדיקה שהיא יותר פולשנית ופוגענית כלפי גופו של החשוד,

מדובר בברירת מחדל שיש לבצע רק לאחר שהוצע לחשוד בדיקת שתן או כאשר החשוד נתן הסכמתו החופשית לביצוע בדיקת דם לאיתור ממצאי סם או תוצר חילוף של סם.

חשד סביר

בשונה מעבירות תעבורה אחרות, בכדי לבצע חיפוש בגופו של אדם כדוגמת בקשה למתן דגימת שתן או דם נדרש מגורמי אכיפת החוק להוכיח חשד סביר לביצוע עבירת סמים.
עולה שאלה מה חשד סביר?הלכה למעשה, הפסיקה קבעה כי המבחן למהו חשד סביר נבחן בשאלה האם אותו אירוע או אותה סיטואציה היתה מקימה אצל שוטר סביר חשד לקיומה של עבירה.
בכדי להרים את הנטל הראיתי יש להראות הוכחה לחשד ברמה ראייתית נמוכה וראשונית בלבד אולם יש לשים לב כי לא כל בדל ראיה מהווה באופן אוטומטי חשד סביר לביצוע עבירה, לדוגמא,
נקבע לא פעם בפסיקה שעיניים אדומות והתנהגות רדומה מצד נהג בשעת לילה מאוחרת לא מהווה חשד סביר לביצוע עבירת סמים.
החשיבות והנפקות של שאלת החשד הסביר יכולה לבוא לידי ביטוי בכך שהפרתה יכולה להוביל לביטול כתב האישום או לחלופין הגעה להסדר טיעון מקל במיוחד בעניינו של הנאשם.

ענישה

לבית המשפט לתעבורה ישנה סמכות ענישה רחבה ומגוונת הכוללת רכיבי ענישה מסוג מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילה בפועל, פסילה על תנאי, התחייבות כספית וכן הטלת קנסות כספיים. יש לשים לב שהרשעה בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים גוררת עימה ענישת מינימום הכוללת פסילה בפועל לשנתיים.
לבית המשפט שדן בתיק ישנה סמכות מוקנית בחוק לרדת מעונש המינימום בנימוקים מיוחדים שיפורטו בפסק הדין. מדובר בחריגה שקוראת לעיתים נדירות ובמקרים מיוחדים בלבד.
בקביעת רכיבי ענישה בגזר דין בית המשפט לוקח בחשבון את עברו התעבורתי והפלילי של הנאשם, וותק שנות הנהיגה שלו וכן נסיבות אישיות.

סירוב לבדיקה

הרבה נהגים חושבים שסירוב לבצע בדיקת שתן או דם תציל אותם מאימת הדין אולם הלכה למעשה ההיפך הוא הנכון, מבחינת פקודת התעבורה, סירוב לבצע בדיקת שתן או דם יוצרת חזקה שאותו אדם נהג תחת השפעת סמים ומשכך הוא צפוי לענישה מחמירה הכוללת בין השאר פסילת מינימום של שנתיים לפחות. יש לדעת שגם להוכחת סירוב לביצוע בדיקת שתן או דם על התביעה להוכיח פרמטרים מסוימים ולא כל סיבה או נימוק לסרב לבצע בדיקה תהפוך באופן מיידי להרשעה תעבורתית.

פסילה מנהלית והחרמת רכב

לקצין משטרה סמכות מוקנית בחוק לפסול את רשיונו ו/או להחרים את רכבו של מי שנהג לכאורה תחת השפעת סמים למשך 30 ימים וזאת בכפוף להליך של שימוע בו הנהג יוכל להעלות את טענותיו בפני הקצין שמקבל את ההחלטה.
לנהג יש זכות לבוא להליך השימוע מלווה בעורך דין. יש לזכור שהליך השימוע עתיד לחרוץ את גורלו של רשיון הנהיגה ו/או הרכב בו נהג החשוד למשך 30 הימים הקרובים. עובדה  שעלולה להיות הרת גורל לנהג ולבעלים בפועל של הרכב.
העלאת טיעונים נכונים ועניינים בפני קצין המשטרה בהליך השימוע יכולים להשפיע הן על הפסילה המנהלית והחרמת הרכב והן על ההליך שעתיד להתנהל בפני בית המשפט לתעבורה.
בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים גורמי התביעה לרוב משתמשים בהליך שנקרא פסילה עד תום ההליכים, דהיינו, התביעה המשטרתית מגישה בקשה לבית המשפט במסגרתה היא מבקשת לפסול את הנהג הנאשם בנהיגה תחת השפעת סמים עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו. מדובר בצעד שעתיד לפגוע אנושות בנהג הנאשם, בייחוד כשמדובר בנהג מקצועי שמתפרנס מרישיון הנהיגה שלו.

עו"ד תעבורה

לאור הענישה המכבידה והמשמעותית שקיימת בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים וכן לאור הצעדים הפוגעניים שעלולים להינקט כנגד נהג כגון פסילה מנהלית ופסילה עד לתום ההליכים, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן ענישה בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים גוררת בצידה עונשים משמעותיים ופסילות ארוכות במיוחד שיש בהן להשפיע באופן ישיר על פרנסתו ואיכות חייו של הנאשם.


משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובעבירת נהיגה תחת השפעת סמים בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד תעבורה המתמחה בייצוג בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים,
אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.