חקירת מצ"ח – עורך דין צבאי

ההליך הפלילי מתחיל בחקירת מצ"ח(משטרה צבאית חוקרת), מטרת החקירה היא להגיע לחקר האמת ולגבש תשתית ראייתית כנגד החשוד שתבשיל בהמשך לכדי כתב אישום שיוגש לבית הדין הצבאי, מהן זכויות חייל שנחקר? כיצד נכון להתנהל בחקירת מצ"ח?

מהו מצ"ח?

מצ"ח(משטרה צבאית חוקרת) היא יחידה צבאית האמונה על גילוי וסיכול עבירות במתבצעות במסגרת הצבאית של חיילים המשרתים בשירות חובה, קבע ומילואים במסגרת הצבאית או מחוצה לה.

חקירה בחשד לביצוע עבירה יכולה להתחיל מתלונה שמוגשת למשטרה הצבאית החוקרת או לחלופין ממידע מודיעיני המגיע למצ"ח ומקים חשד סביר להתקיימותה של עבירה.

עיכוב ומעצר

כאשר חייל חשוד בביצוע עבירה לרוב הוא קודם מעוכב לחקירה ולאחר שהחוקרים סבורים שהחשד הסביר כלפיו מתחזק וכי שחרורו עלול להוביל לסיכון בביטחון הציבור ו/או במשמעת הצבאית ו/או להוביל לשיבוש מהלכי חקירה או משפט ניתן לבקש מבית הדין הצבאי להאריך את מעצרו של החייל לפרק זמן נוסף.

תרגילי חקירה

מטרתם של חוקרי מצ"ח הינה להוציא מהחשוד בביצוע עבירה הודיה בעבירות המיוחסות לו.

לצורך כך החוקרים יפעילו מניפולציות ותרגילי חקירה שונים ומגוונים, הם יכולים להכניס את החייל לתא עם מדובבים, להפגיש אותו "במקרה" בניידת או במקום אחר ממותקן באמצעי האזנה והקלטה עם חבר או חשוד אחר בעבירה בכדי שהם ישוחחו ובכך יפלילו את עצמם, הם יצאו איתך לשיחה "חברית" מחוץ לחדר החקירה וידברו לליבך ולאחר מכן יתעדו את השיחה או אפילו יקליטו אותה, ולכן חשוב לא לדבר אפילו לא מילה אחת עם חוקרי מצ"ח עד שלא קיבלתם ייעוץ מעורך דין צבאי שהוא האדם היחיד שבאמת שומר ודואג אך ורק לאינטרס שלכם ומורשה לדבר אתכם ולפגוש אתכם במהלך ימי החקירה.

זכויות נחקר

לחייל הנחקר כחשוד במצ"ח קמות שתי זכויות עיקריות, זכות השתיקה, קרי, זכות שלא להשיב על שום שאלה של חוקריו ובכך להימנע מהפללתו העצמית. וזכות ההיוועצות בעורך דין, קרי, בטרם ימסור החייל את גרסתו זכותו להיוועץ בעורך דין, חשוב לדעת כי בכל הקשור לזכות ההיוועצות בעורך דין, בהליך הפלילי-צבאי בניגוד להליך פלילי-אזרחי, המשפחה יכולה לשכור שירותי עורך דין שיעניק ייעוץ לפני חקירה לחייל בן משפחה אף אם החייל לא ביקש זאת מחוקריו. לכן, משנודע למשפחה של חייל כי בן משפחתם נלקח למצ"ח חשוב לבקש מהגורם הצבאי שמודיע על כך פרטים כמו מקום החקירה, היחידה החוקרת וכל פרט מזהה אחר שיקל על הסנגור הצבאי להגיע לחייל ולהעניק לו ייעוץ בטרם יתחיל למסור את גרסתו בפני חוקריו.

הגעתי לחקירה, מה עליי לעשות?

לרוב חייל שחשוד בביצוע עבירה נלקח לחקירה בהפתעה מהיחידה בה הוא משרת, חוקרי מצ"ח "בונים" על ההלם הראשוני של החייל ככזה שיעזור להם לחלץ מהחייל הודיה מהירה במיוחס לו ובכך לסגור את החקירה בעניינו, דבר שיכול בקלות להוביל לכתב אישום בפני בית הדין הצבאי.

במידה והגיעו בלשי מצ"ח ועיכבו אותך לחקירה אל תדבר על כלום עד שתפגוש בעו"ד צבאי. פשוט תשב ואל תשתף פעולה בשום דרך עם החקירה עד להגעת עורך דין צבאי מטעמך שילווה אותך בהליך. במידה ומנסים ללחוץ עליך למסור גרסה או למסור דגימה(לרוב בדיקת שתן לגילוי סמים) לפני שמגיע עורך דין מטעמך, אל תסכים ותאמר לחוקר "אני לא מוכן לשתף פעולה עד שלא אפגוש בעורך דין שלי" ופשוט אל תשתף פעולה בשום דרך ובשום צורה.

עורך דין צבאי

לאור המשמעות המהותית של הליך החקירה, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין צבאי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם ימסור חייל חשוד את גרסתו בפני חוקרי מצ"ח. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי החקירה ובית הדין הצבאי יכולה להוביל למצב של סגירת התיק כנגד החייל החשוד או לחלופין למזער נזקים שעתידים לסייע לחייל עת יהפוך לנאשם ויוגש נגדו כתב אישום בפני בית הדן הצבאי.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים צבאיים בכלל ובמתן ייעוץ לפני חקירה במצ"ח בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7. 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין צבאי המתמחה בייצוג במתן ייעוץ וליווי בחקירת מצ"ח, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250