זה הזמן להוריד נקודות-הרפורמה בעבירות ברירת משפט

זה הזמן להוריד נקודות-הרפורמה בעבירות ברירת משפט

הממשלה מקדמת רפורמה לפיה לא יתאפשר להגיש בקשה להישפט בדו"חות ברירת משפט בזכות, מה שעתיד ליצור מצב בו נהגים רבים יצברו לחובתם רישום עבירות וצבירת נקודות באופן שיגרום למשרד הרישוי להטיל עליהם אמצעי תיקון מחמירים במיוחד תוך כך שהלכה למעשה תישלל מהם הזכות לקבל את יומם ולהוכיח את חפותם כפי שניתן לעשות כיום

מהי ברירת משפט?

החוק קובע שני סוגים של עבירות:
א. עבירות מסוג הזמנה לדין.
ב. עבירות מסוג ברירת משפט
ברירת משפט היא מצב בו שוטר נותן לאדם קנס כספי כאשר לעיתים בצד הקנס יש רישום נקודות חובה(תלוי בסוג העבירה).

מה המצב החוקי כיום בנוגע לעבירות ברירת משפט?

כאשר נהג מקבל כיום דו"ח ברירת משפט יש לו שתי אפשרויות:

א. האפשרות הראשונה היא לשלם את הקנס-כאשר אדם משלם קנס מבחינה חוקית רואים בו כמי שהודה והורשע בביצוע העבירה.

ב. האפשרות השניה היא להגיש בקשה להישפט, במצב כזה המדינה לוקחת את הדו"ח ומגישה אותו ככתב אישום לבית המשפט לתעבורה כאשר יש תובע, יש שופט ויש את מי שביקש להישפט,  במצב שכזה כיום המדינה היא זו שצריכה להוכיח שאכן אותו נהג/אדם עבר את העבירה המיוחסת לו בדו"ח. במידה והשופט השתכנע שהמדינה לא עמדה בנטל הראיה והשופט סבור שנותר ספק סביר לפיו אותו נהג לא עבר את העבירה בית המשפט יזכה אותו מהמיוחס לו בכתב האישום.

מה מציעה הרפורמה?

הרפורמה מציעה להקים מנגנון מנהלי שבו יהיה בתי דין שיעבדו בממשק דיגיטלי שיבחנו אם הדו"ח סביר או לא, במידה והדו"ח סביר בעיניהם הבקשה של הנהג להישפט על הדו"ח תדחה.
יש לשים לב שהרפורמה למעשה הופכת את נטל ההוכחה כך שממצב שבו המדינה היא זו שצריכה להוכיח שנהג ביצע עבירה זה יהפוך למנגנון שבו מלכתחילה הנהג צריך להוכיח שהוא חף מפשע או שקיים חוסר סבירות בעריכת הדו"ח שזה למעשה דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי, שכן בהרבה פעמים חוסר הסבירות או חוסר האמינות בדברים של השוטר מוכחים בבית המשפט אחרי שהשוטר עומד על דוכן העדים לחקירה נגדית.

"אי הפללה" זה לא דבר טוב?!

הממשלה מציגה את הרפורמה ככזו שתקדם "אי הפללה" ולמעשה מדובר בהטעיה גסה של הציבור וזאת משתי סיבות עיקריות:
א. כיום עבירות תעבורה של נהגים מתועדות במרשם תעבורתי שהוא נפרד מהמרשם הפלילי, עבירות תעבורה לא מסווגות מבחינה חוקית כעבירות פליליות ולכן למעשה מדובר בכותרת שנועדה להסוות ולהסתיר את המטרה האמיתית שהיא נטילת הזכות הבסיסית שלנו לגשת באופן אפקטיבי לבית המשפט ולהוכיח את חפותנו.

ב. מדובר בהפללה הגדולה ביותר!! חשוב להבין שהרפורמה יוצרת את ההפללה הגדולה ביותר וזאת נוכח העובדה שהיא מפלילה מלכתחילה נהג שמקבל דו"ח וזאת מבלי שמתאפשר לו להוכיח את חפותו אלה אם הוא יוכיח אחרת, זאת אומרת שכאשר אדם מקבל דו"ח הרפורמה הופכת אותו לאשם באופן מיידי אלה אם הוא יוכיח אחרת.

במידה וקיבלתי דו"ח משוטר מה כדאי לעשות?

במידה וקיבלת דו"ח משוטר פנה מיד להתייעץ עם עורך דין תעבורה שיבחן את המקרה וימליץ לך כיצד מומלץ לך לפעול בנסיבות הענין. קבלת ייעוץ מוקדם יכולה למנוע מכם מעבר אמצעי תיקון מחמירים מצד משרד הרישוי שיכולים לכלול פסילת רישיון נהיגה, מעבר מבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מעבר טסט, תיאוריה, קורסים בנהיגה נכונה ועוד.

עורך דין תעבורה

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובהורדת נקודות מדו"חות בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין תעבורה המתמחה בהורדת נקודות מדו"חות, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.                                                                                                                            במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250