איסור שימוש בטלפון נייד

איסור שימוש בטלפון נייד

עבירת טלפון נייד מעוגנת בסעיף 28(ב)(1) לתקנות התעבורה ואוסרת שימוש בטלפון נייד בעת נהיגה בניגוד לדרך הקבועה בחוק. בשנים האחרונות אנו עדים לא פעם לנפגעים שמעורבים בתאונת דרכים בעקבות שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. משכך קבע המחוקק ענישה כספית מכבידה וקבע נקודות חובה בצד העבירה. מהן יסודות העבירה וכיצד ניתן להתמודד עימה?

מהו טלפון נייד

החוק מגדיר טלפון כמכשיר המיועד לתקשורת אשר קיימים בו לחצנים לחיוג. דהיינו, כל מכשיר שמשמש לתקשורת נכנס בגדר האיסור מה שמאפשר להכניס תחת הגדרת הסעיף גם  טאבלטים ומכשירים אלקטרונים אחרים שמאפשרים ליצור תקשורת כמו שליחת מיילים, התקשרות דרך האינטרנט וכו.'

מהי דיבורית

החוק מאפשר לדבר בטלפון נייד בזמן נהיגה באמצעות דיבורית. החוק מגדיר דיבורית כהתקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו. דהיינו, לא מספיק שלא תהיה אחיזה בטלפון אלה יש צורך הכרחי שהטלפון יונח באופן יציב המונע את נפילתו. משכך, לצורך הדוגמא, השמת טלפון במושב ליד הנהג מהווה עבירה שכן הטלפון לא מונח באופן יציב המונע את נפילתו.

מסרון s.m.s

החוק קובע מפורשות איסור על שליחה או קריאה של מסרון. בעניין זה יש לשים לב כי עצם קיומו של טלפון בדיבורית אינו מאפשר שליחה או קריאה של מסרונים שכן הדבר מהווה עבירה.

בעת שהרכב בתנועה 

בעבר היו גישות שונות לשאלה מתי משתכללת עבירת איסור שימוש בטלפון נייד. היו בתי משפט שקבעו שאף שהרכב לא בתנועה אסור להשתמש בטלפון והדבר מקיים את יסודות העבירה. מנגד, היו בתי משפט שקבעו שברגע שהרכב לא בתנועה הדבר לא מקים את יסודות העבירה ומשכך אין להרשיע במצב דברים שכזה. לדאבון לב, למרות שהמחוקק קבע מפורשות כי העבירה תשתכלל רק כשהרכב בתנועה, בתי המשפט פירשו את המצב של עמידה בפקק או ברמזור "אדום" שהרכב במצב של עמידה מוחלטת כמצב של "תנועה" ומשכך על אף העובדה שנהג עומד בפקק או ברמזור "אדום" אסור השימוש בטלפון.

מענה לשיחה ו/או חיוג

עד לפסק הדין שניתן בבית המשפט לתעבורה בחיפה במסגרת תת"ע 12593-02-19 מדינת ישראל נ' הולצמן המשטרה אכפה כל נגיעה בטלפון כעבירה ומשכך נרשם בגין כך קנס בסך 1000 שקלים ו-8 נקודות חובה. בפסק הדין, השופט אור לרנר מבית משפט השלום לתעבורה בחיפה ערך ניתוח מקיף ויסודי לעבירת שימוש בטלפון נייד תוך סקירה של החוק, שינויי החוק ברבות השנים וכן בפרשנות המתאימה לסעיפי העבירה השונים. מסקנתו של כב' השופט לרנר הייתה כי בניגוד לשליחת מסרון, שליחת מייל וכו', מענה לשיחה או חיוג בטלפון בזמן נהיגה הינן פעולות מותרות שהמחוקק התכוון להתיר. המשמעות היא שפרשנות שכזו מצמצמת משמעותית את יכולת המשטרה לאכוף במצבים רבים ומגוונים שבהם נהג ענה לשיחה או חייג בזמן שהטלפון מונח בדיבורית שכן מקריאת פסק הדין כאמור לא מדובר בעבירה.
עם זאת, חשוב לדעת ולהבין כי פסק דינו של בית המשפט לתעבורה בחיפה הינו פסק דין של בית משפט שלום שאינו מחייב ואינו מנחה את בתי המשפט השונים ברחבי הארץ. משכך, בהחלט יכול להיות שבית משפט אחר יקבע מצב של מענה לשיחה או חיוג כעבירה מכוח "אחיזה" או "שימוש" בטלפון כהגדרת הסעיף לעבירה.

מה עליי לעשות אם קיבלתי דו"ח?

לנאשם בעבירת שימוש אסור בטלפון נייד מספר אפשרויות:
א. לשלם את הקנס שכיום עומד על 1000 ₪ ולצבור 8 נקודות חובה.
ב. לבקש להישפט על העבירה, לקבל הזמנה לדין ולבקש להוכיח את חפותו בפני בית המשפט. במידה ובית המשפט יקבע שהנאשם זכאי אז אין כל בעיה. אולם מנגד אם בית המשפט יחליט להרשיע את הנאשם, למעשה נפתחת בפני בית המשפט האפשרות להטיל על הנאשם רכיבי ענישה נוספים מלבד קנס, הכל כמובן תוך התחשבות בעברו התעבורתי של הנאשם ונסיבות המקרה הספציפי. 

עורך דין תעבורה

לאור ההבחנה המשמעותית והדקה בין מצבים בהם שימוש בטלפון מהווה עבירה למצבים בהם שימוש בטלפון הוא לגיטימי ומותר, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן יש לזכור שצבירה של 36 נקודות חובה ומעלה מכניסה נהג באופן אוטומטי לפסילה בת 3 חודשים ממשרד הרישוי שתנאי לחידוש רישיון הנהיגה במצב שכזה הוא מעבר של בחינה תיאורטית ואילו בצבירה של 72 נקודות ומעלה תתקבלנה פסילה בת 9 חודשים שבסופה תנאי להשבת רישיון הנהיגה הינו מעבר בדיקות במכון הרפואי, מעבר בחינה תיאורטית וטסט, עובדה שיש בה להשפיע באופן ישיר על פרנסתו ואיכות חייו של אדם.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובעבירת טלפון נייד בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד תעבורה המתמחה בייצוג בעבירת טלפון נייד,
אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.