עורך דין צבאי – עבירות סמים בצבא

עורך דין צבאי – עבירות סמים בצבא

ככלל שימוש בסמים מהווה עבירה פלילית, בתי המשפט וגורמי אכיפת החוק אינם מחמירים עם מי שנתפס מבצע עבירת החזקה או צריכה לשימוש עצמי. האם היחס המקל נתון גם עם חיילי צה"ל? ממש לא, חשוב לדעת כי שימוש בסמים בצבא הינו מעשה אשר יש בו להשפיע הן על חירותו והן על עתידו של החייל. אז מה בכל זאת לעשות אם נתפסת? כל הפרטים בהמשך.

מיהו חייל?

חייל הוא כל אדם הממלא תפקיד צבאי מכוח צו חוקי, דהיינו חייל הינו אדם בשירות סדיר, קבע ומילואים. בעניין זה חשוב לזכור, אדם מוגדר כחייל גם אם הוא נמצא בחופשה בביתו. לפיכך, חייל אשר נמצא משתמש בסמים כאשר הוא מצוי בחופשה בביתו "זוכה" ליחס נוקשה על אף העובדה שהשימוש בפועל היה בעת חופשה בביתו ולא בתפקיד צבאי רישמי.

הסיכון שיש בשימוש בסמים

אנשים רבים אינם מבינים מדוע רואים בצורה כה חמורה שימוש בסמים בעת השירות הצבאי. בדיונים של חיילים בבתי דין צבאיים בעבירות סמים מעלה הפרקליטות הצבאית שתי טענות עיקריות:
(1)שימוש בסמים מהווה גורם אשר יש בו להשפיע על הכשירות המבצעית של החייל.
(2) שימוש בסמים מהווה עבירה על החוק ולפיכך פוגע "במשמעת הצבאית".

בדיקת שתן לגילוי סמים

במהלך הפעילות השגרתית לגילוי חיילים המשתמשים בסמים עורכת המשטרה הצבאית בדיקות שגרתיות ביחידות הצבאיות השונות וזאת בכדי לגלות חיילים המשתמשים בסמים. הבדיקות הללו הן בדיקות מניעתיות ולפיכך חשוב שכל חייל ידע שזכותו לסרב לבדיקת שתן שכזאת והדבר לא ייחשב כהודאה בעבירת שימוש בסמים ולא ישמש כנגדו בשום דרך.
לעומת זאת, במידה והוצג לחייל צו של קצין שיפוט בכיר מדרגת רס"ן ומעלה המורה לקחת בדיקת שתן מהחייל, חובה על החייל למסור לחוקרים דגימת שתן. בעניין זה יש לשים לב לכך שפרטיו של החייל יופיעו בצו, אחרת הצו אינו חוקי ולא תקף.

זכויות חייל חשוד בחקירה

החקירה הינה השלב החשוב ביותר בהליך הפלילי במהלכו רשויות אכיפת החוק ובמקרה שלנו מצ"ח, אוספות ראיות ובונות תיק משפטי כנגד החשוד בכדי שבבוא היום יורשע כשיהפוך לנאשם בפני בית הדין הצבאי.
זומנתי לחקירה מה עליי לעשות?
1. יש לבקש להיוועץ עם עו"ד. בעניין זה חשוב לדעת כי הבקשה להיוועץ בעורך דין לא תעמוד לחייל כנגדו, לפיכך, חשוב לממש את הזכות הזאת ובכך למנוע המון בעיות והסתבכויות עתידיות שיהיה קשה יותר לתקן. חשוב לממש את זכות ההיוועצות בעורך דין לפני שהחייל משיב לכל שאלה של החוקר.
ביקשתי להיוועץ בעו"ד ולא נותנים לי, מה עליי לעשות? במצב כזה על החייל לומר לחוקריו על כל שאלה שישאל את המשפט הבא: "אני מאוד רוצה לשתף פעולה אולם אני אהיה מוכן לעשות זאת רק לאחר שאני איוועץ בעורך דין".
2. בסיום חקירה, חשוב לעבור בנחת ולקרוא את כל החקירה מהתחלה ועד הסוף, במידה וראית שאלה או תשובה שלא היתה או היתה ונכתבה בצורה לא מדויקת, עליך לבקש מהחוקר לתקן זאת ולחתום ליד. במידה והחוקר מסרב לעשות זאת אל תחתום על החקירה.

מאסר בפועל

בבית המשפט האזרחי שימוש והחזקה של סמים לצריכה עצמית הינה עבירה אשר לא טומנת בחובה סיכון של מאסר בפועל. יתרה מזאת, גורמי אכיפת החוק לרוב אינם מגישים כתבי אישום בגין עבירה זו בלבד בייחוד כאשר מדובר בעבירה ראשונה.
לעומת זאת, החזקה ושימוש בסמים בצבא הינה עבירה הטומנת בחובה עונשים של מאסר בפועל ממש וזאת אפילו שמדובר בעבירה ראשונה או שימוש חד פעמי של החייל. חומרת הענישה הינה פונקציה משתנה של חומרת העבירה, דהיינו, ככל שהעבירה חמורה יותר, מדובר בשימושים חוזרים, השימוש התבצע במהלך המסגרת הצבאית וכו' כך הענישה בסוף ההליך צפויה להיות ארוכה יותר ומשמעותית יותר.

פגיעה בקריירה הצבאית

חשוב לדעת כי מלבד עונש המאסר בפועל, החזקה ושימוש בסמים במהלך השירות הצבאי עלול להוביל לפגיעה קשה ומשמעותית בקריירה הצבאית של החייל כדוגמת הדחה מהצבא, הדחה של חיילים מיחידות מיוחדות, הורדה בדרגות, אובדן סיווג בטחוני ואף נטילת רישיון צבאי ועוד.

 

רישום פלילי

הרשעה בעבירות סמים בצבא גוררת עימה הרשעה פלילית ומשכך גם רישום פלילי לחייל.
חשוב לדעת כי ברישום פלילי יש  להשפיע בצורה ישירה ומשמעותית על עתידו התעסוקתי של 
החייל,
לדוגמא, חייל שיש לו רישום פלילי לא יכול לעבוד בשירות המדינה, להוציא רישיון נהיגה, לקבל רישיון נשק, להתקבל כחבר בלשכות המצריכות רישום פלילי נקי ועוד. חשוב לדעת כי רישום פלילי מסווג לפי רמות, דהיינו יש רישום פלילי "רגיל" ולעומת זאת ישנו רישום פלילי "מופחת", לפיכך, אף אם חייל מורשע בעבירת סמים יש לעמוד על הרישום הפלילי שייוחס לו, דבר אשר ימנע לחייל הרבה בעיות ועוגמת נפש בעתיד.

 

עורך דין צבאי

לאור ההחמרה בענישה וההשלכות העתידיות הקשות הצפויות למי שיורשע בעבירות סמים בצבא, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין צבאי הבקיא ברזי הדין הצבאי בכלל ובעבירות סמים בצבא בפרט.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות סמים בצבא. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד צבאי המתמחה בייצוג בעבירות סמים,
אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.