קנס ופיצוי – עורך דין צבאי

  • מחבר:
  • קטגוריה:צבאי

קנס ופיצוי – עורך דין צבאי

בית הדין הצבאי הינו ערכאה פלילית בעלת סמכויות ענישה נרחבות במיוחד. כחלק מסמכויות הענישה לבית הדין קיימת אפשרות להטיל ענישה בדמות קנס ו/או פיצוי, מהי המשמעות של קנס? מתי ניתן להטיל פיצוי?

קנס

סעיף 29 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי קנס המוטל על עבירה לפי חוק זה לא יעלה על עשרים שיעורים של שכר יסוד חדשי של טוראי בשירות חובה, כפי שהוא בשעת הטלת העונש; אולם אם הנדון הוא חייל בשירות חובה לא יעלה הקנס על שני שיעורים של שכר כאמור.

חיוב בפיצויים

סעיף 35 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי בית דין צבאי שהרשיע חייל רשאי לחייבו, בשל כל אחת מן העבירות שהורשע בהן, בנוסף על העונש, לשלם למי שניזוק על ידי העבירה סכום כסף שלא יעלה על עשרה שיעורים של שכר יסוד חדשי של טוראי בשירות חובה, כפי שהוא בשעת הטלת החיוב, לפיצוי הנזק או הסבל שנגרם לו.
קביעת הפיצויים לפי ערך הנזק או הסבל שנגרמו, תהא כערכם ביום ביצוע העבירה או ביום מתן החלטת בית הדין, לפי הגדול יותר.
לענין גביה, דין פיצויים לפי סעיף זה כדין קנס; סכום ששולם או נגבה על חשבון קנס שיש בצדו חובת פיצויים, ייזקף תחילה על חשבון הפיצויים.

מאסר במקום קנס

סעיף 38 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי בית דין צבאי שהטיל קנס, רשאי בגזר דינו להטיל על הנידון מאסר עד שלושה חדשים למקרה שהקנס כולו או מקצתו לא ישולם במועדו. אין להטיל מאסר על תנאי לפי סעיף זה.

קיצור תקופת עונש במקום קנס

סעיף 40 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי הוטל מאסר או מחבוש במקום קנס לפי סעיף 38 או סעיף 154 ולפני שנשא הנידון בכל ענשו שולם חלק מן הקנס, תקוצר תקופת המאסר או המחבוש לפי היחס שבין הסכום ששולם לבין הקנס כולו.

האחריות האזרחית שמורה

סעיף 36 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי זיכוי או הרשעה בבית דין צבאי או חיוב בפיצויים לפי סעיף 35, אינם פוטרים מאחריות לנזקים לפי כל דין אחר.

עורך דין צבאי

לבית הדין הצבאי ניתנו סמכויות ענישה רחבות היקף ומשכך בכל בעיה או שאלה הנוגעת לרכיב פיצוי או קנס חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין צבאי הבקיא ברזי המשפט הפלילי וחוק השיפוט הצבאי. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי הצבא בכלל ובפני בית הדין הצבאי בפרט יכולה להוביל לזיכוי או לחילופין לענישה מקלה בפני בית הדן הצבאי.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים צבאיים בכלל ובמתן ייעוץ לחיילים בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין צבאי המתמחה בייצוג ובמתן ייעוץ וליווי לחיילים בפני גורמי הצבא השונים, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.                                                                                     
במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250