נהיגה תחת השפעת קנאביס

נהיגה תחת השפעת קנאביס

לאחרונה אנו עדים לוויכוח פוליטי סוער סביב סוגיית הלגליזציה לקנאביס, פועל יוצא מכך הוא פרויקט "אי הפללת משתמשי קנאביס" שיצר מרשם פלילי מיוחד שיוביל לכך שמשתמשי קנאביס לא יורשעו בבית המשפט ובכך ימנעו מכתם הרישום הפלילי. האם המגמה הזו נכונה גם לנושא של קנאביס בזמן נהיגה? התשובה בהחלט לא!!

מהי נהיגה תחת השפעת קנאביס?

עפ"י פקודת התעבורה, חל איסור מוחלט על אדם לנהוג רכב כאשר מצוי בגופו סם או תוצר חילוף של סם אחרת הוא יחשב למי שנוהג תחת השפעת סמים. ולכן כל עוד הקנאביס מהווה סם מסוכן עפ"י פקודת הסמים המסוכנים-נהיגה תחת השפעת קנאביס או תוצר חילוף של קנאביס מהווה עבירה חמורה במיוחד של נהיגה בשכרות בנסיבות סמים.

עריכת חיפוש

בכדי לבצע חיפוש בגופו של אדם כדוגמת בקשה למתן דגימת שתן או דם או לחילופין בכדי לערוך חיפוש ברכבו של אדם-נדרש משוטר להוכיח קיומו חשד סביר לביצוע עבירת סמים אחרת, על השוטר להסביר לנהג כי הוא מבקש לערוך לו חיפוש וכי זכותו לסרב ובנוסף סירובו לא ישמש כנגדו.
נשאלת השאלה המתבקשת מהו "חשד סביר"? בית המשפט קבע כי המבחן לקיומו של חשד סביר נבחן בשאלה האם אותו אירוע או אותה סיטואציה היתה מקימה אצל שוטר סביר אחר חשד לקיומה של עבירה.
חשוב לדעת כי סוגיית החשד הסביר הינה סוגיה משמעותית וחשובה במיוחד שכן קושי ראייתי להוכיח קיומו של חשד סביר יכול להוביל לפסילת הראיה, עובדה שיכולה להוביל לזיכוי הנאשם מהעבירה החמורה המיוחסת לו או לחלופין להוביל את התביעה להגיע להסדר טיעון מקל במיוחד בעניינו של הנאשם.     

מהי הענישה בעבירה של נהיגה בשכרות בנסיבות קנאביס 

לבית המשפט לתעבורה ישנה סמכות ענישה רחבה ומגוונת הכוללת רכיבי ענישה מסוג מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילה בפועל, פסילה על תנאי, התחייבות כספית וכן הטלת קנסות כספיים. יש לשים לב שהרשעה בעבירת נהיגה תחת השפעת קנאביס גוררת עימה ענישת מינימום הכוללת פסילה בפועל של רישיון הנהיגה לשנתיים.
לבית המשפט שדן בתיק ישנה סמכות מוקנית בחוק לרדת מעונש המינימום בנימוקים מיוחדים שיפורטו בפסק הדין. מדובר בחריגה שקוראת לעיתים נדירות ובמקרים מיוחדים בלבד.
בקביעת רכיבי ענישה בגזר דין בית המשפט לוקח בחשבון את עברו התעבורתי והפלילי של הנאשם, וותק שנות הנהיגה שלו וכן נסיבות אישיות.

אולי כדאי לי לסרב לבצע בדיקה?

תלוי במצב העובדתי-במידה ואין בידי המשטרה חשד סביר לקיומה של עבירה הרי שאין חובה על הנהג למסור דגימת דם או שתן ולכן הוא לא חייב לשתף פעולה עם הבדיקה.
אולם במידה ויש בידי המשטרה יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה של נהיגה בשכרות בנסיבות סמים והנהג בכל זאת מסרב, החוק קובע כי סירוב לבצע בדיקת שתן או דם יוצרת חזקה שאותו אדם נהג תחת השפעת סמים ומשכך הוא צפוי לענישה מחמירה הכוללת בין השאר פסילת מינימום של שנתיים לפחות. לענין זה חשוב לדעת שאף בעבירת סירוב לביצוע בדיקת שתן או דם על התביעה להוכיח פרמטרים מסוימים ולא כל סיבה או נימוק לסרב לבצע בדיקה תהפוך באופן מיידי להרשעה תעבורתית של הנהג הנאשם.
בכדי להימנע מספק ומסיכון להיכשל בעבירת סירוב כאשר אין מקום חוקי לעשות זאת-מומלץ כבר בשלב החקירה לפנות לעורך דין תעבורה לקבלת ייעוץ לענין זה.

עורך דין תעבורה

לאור הענישה המכבידה והמשמעותית שקיימת בעבירת נהיגה תחת השפעת קנאביס וכן לאור הצעדים הפוגעניים שעלולים להינקט כנגד נהג כגון פסילה מנהלית ופסילה עד לתום ההליכים ופסילה ארוכה במיוחד לצד ענישה נלווית נוספת במידה והנאשם יורשע, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן ענישה בעבירת נהיגה תחת השפעת קנאביס גוררת בצידה עונשים משמעותיים ופסילות ארוכות במיוחד.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובעבירת נהיגה תחת השפעת קנאביס בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין תעבורה המתמחה בייצוג בעבירת נהיגה תחת השפעת קנאביס, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.                                                                                                                                      

במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250