מבנה צה"ל – עורך דין צבאי

  • מחבר:
  • קטגוריה:צבאי

צבא הגנה לישראל(צה"ל) הינו הגוף שקם מכח חוק יסוד: הצבא, תשל"ו-1976 הקובע את כפיפותם של צה"ל והרמטכ"ל לממשלה. החוק התקבל על ידי הכנסת השמינית ב-31 במרץ 1976, כ"ט באדר ב' ה'תשל"ו בעקבות מסקנות ועדת אגרנט שחקרה את נסיבות פריצתה של מלחמת יום הכיפורים. צה"ל הוא למעשה הגוף הביטחוני המופקד על שמירה על ביטחונה של מדינת ישראל בשגרה ובחירום ואסור להקים כח מזויין מלבד צה"ל אלה עפ"י חוק.

תפקיד צה"ל

צבא הגנה לישראל הוקם על מנת להגן על מדינת ישראל בשגרה ובחירום. מלבד תפקידו של צה"ל להגן על בטחון המדינה צה"ל היווה גורם משמעותי בפרויקטים מרכזיים שהשפיעו ועדיין משפיעים על התפתחותה ואופיה של המדינה כמו פיתוח חקלאי, קליטת עליה והשפעה בתחומי חינוך.

מבנה צה"ל

צה"ל מורכב מהמטה הכללי(מטכ"ל) שבראשו עומד ראש המטה הכללי(הרמטכ"ל). המטה הכללי מורכב מהמטה המקצועי ומהמטה המתאם. המטה המתאם מורכב מאגף המבצעים, אגף הרפואה, אגף הלוגיסטיקה אגף המודיעין, אגף התקשוב, אגף משאבי אנוש ואגף התכנון.
המטה מקצועי מורכב מחיל האוויר, חיל הים וחיל הרגלים שקרוי היום מפקד זרוע היבשה. בתוך אלה נכללים אלופי הפיקוד השונים כמו, פיקוד צפון, פיקוד מרכז, פיקוד דרום, פיקוד העורף וכו'. 

סמכות הרמטכ"ל

חוק יסוד הצבא קובע את העקרונות הכלליים לפיהם:

  1. צבא-הגנה-לישראל הוא צבאה של המדינה.
  2. (א) הצבא נתון למרות הממשלה.(ב) השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא הוא שר הבטחון.
  3. (א) הדרג הפיקודי העליון בצבא הוא ראש המטה הכללי.(ב) ראש המטה הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר הבטחון.(ג) ראש המטה הכללי יתמנה בידי הממשלה לפי המלצת שר הבטחון. 
  4. החובה לשרת בצבא והגיוס לצבא יהיו כפי שנקבע בחוק או מכוחו.
  5. הסמכות להוציא הוראות ופקודות המחייבות בצבא תיקבע בחוק או מכוחו.
  6. אין להקים או לקיים כוח מזויין מחוץ לצבא-הגנה-לישראל אלא על פי חוק.

חוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955 קובע כי "פקודות הצבא" כוללות הוראות הפיקוד העליון פקודות המטה הכללי, ופקודות כלליות אחרות כמשמעותן בסעיף 2א(ג).
עוד קובע החוק בסעיף 2א כי:

(א)הוראות הפיקוד העליון הן הוראות כלליות שיוציא הרמטכ"ל באישור שר הבטחון, והן יקבעו עקרונות הנוגעים לארגון הצבא, למינהל, למשטר ולמשמעת בו ולהבטחת פעולתו התקינה.

(ב)פקודות המטה הכללי הן פקודות כלליות שיוציא הרמטכ"ל, והן יקבעו פרטים בנושאים האמורים בסעיף קטן (א).

(ג)בהוראות הפיקוד העליון ניתן לקבוע סוגים אחרים של פקודות כלליות המחייבות בצבא (להלן – פקודות כלליות אחרות) והמוסמכים להוציאן. 

סעיף 3 לחוק קובע את סדר הקדימויות בין הפקודות כדלהלן:

(א) לענין חוק זה רואים את פקודות הצבא כדינים.

(ב) מקום שבו קיימת סתירה בין הוראת הפיקוד העליון לבין פקודת המטה הכללי או פקודה כללית אחרת – עדיפה הוראת הפיקוד העליון; מקום שבו קיימת סתירה בין פקודת המטה הכללי לבין פקודה כללית אחרת – עדיפה פקודת המטה הכללי.

עורך דין צבאי

צה"ל הינו הארגון הגדול ביותר במדינת ישראל, לצה"ל ניתנו סמכויות חוקיות רחבות היקף ומשכך בכל בעיה או שאלה הנוגעת לחוק הצבאי חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין צבאי הבקיא ברזי המשפט הפלילי וחוק השיפוט הצבאי. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי הצבא יכולה להוביל למצב של סגירת התיק כנגד חייל החשוד בביצוע עבירה או לחלופין למזער נזקים עת יהפוך החייל לנאשם ויוגש נגדו כתב אישום בפני בית הדן הצבאי.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים צבאיים בכלל ובמתן ייעוץ לחיילים בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7. 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין צבאי המתמחה בייצוג ובמתן ייעוץ וליווי לחיילים בפני גורמי הצבא השונים, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250