זכות השימוע בהליך פלילי

זכות השימוע בהליך פלילי

המחוקק קבע כי בעבירות פשע יוכל אדם להעלות טענות בפני הרשות בטרם תוכרע הכף בעניינו אם להגיש כתב אישום או לא. כמובן שלכל כלל יש חריגים מהכלל, מתי הכלל חל ומתי לא? מה ניתן להשיג באמצעות הליך שימוע? מה קורה במידה ולא נתנו לי הזדמנות לשטוח את טענותיי?

מהו שימוע

שימוע מהווה את ההזדמנות לאדם להעלות טענות בפני רשות מנהלית בטרם מתקבלת החלטה בעניינו. בית המשפט העליון הכיר בזכות השימוע כשלעצמה ככלל שחל כחלק מכללי הצדק הטבעי. לאור כך ומשום החשיבות שיש למשפט פלילי על שמו הטוב וחירותו של אדם, עיגן המחוקק את זכות השימוע בסעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי.

עבירת פשע

המחוקק סייג את החובה לערוך לחשוד שרוצים להגיש נגדו כתב אישום לעבירות פשע בלבד. עבירת פשע היא עבירה שהעונש בצידה עולה על 3 שנות מאסר. דהיינו, בעבירות חטא ועוון , קרי עבירות שהעונש בצידן הוא 3 שנות מאסר ומטה, כלל לא קמה לרשות התובעת חובה לקיים הליך שימוע.

העלאת טענות בכתב

מהרגע בו הודיעו לחשוד כי התביעה מעוניינת להגיש כנגדו כתב אישום עומדים לרשותו 30 ימים להגיש בקשה מנומקת בכתב מדוע יש להימנע בעניינו מהגשת כתב אישום או לחלופין יש להגיש נגדו כתב אישום בעבירה שונה. מכאן אנו למדים כי חובת השימוע מתייחסת לשימוע בכתב וכי פרק הזמן אותו מעמידה הרשות בידי החשוד הינו 30 ימים בלבד. בעניין זה יש לציין כי הסעיף מקנה סמכות לפרקליט המדינה, פרקליט המחוז, ראש יחידת התביעות או מי שהם הסמיכו לכך, להאריך את המועד של ה- 30 ימים לצורך קיום זכות השימוע אם הם חושבים שיש צורך בכך.

מצבים בהם לא חלה זכות השימוע אף בעבירות פשע

למרות העובדה שזכות השימוע מסוייגת לעבירות פשע בלבד, גם אז ישנם מצבים בהם לא חלה חובה על הרשות לערוך שימוע לנאשם. סעיף 60א(ה) לחוק סדר הדין הפלילי מעניק סמכות
לפרקליט מחוז או ראש יחידת התביעות, לפי הענין, מטעמים שיירשמו, לקבוע שבנסיבות הענין מוצדק להגיש כתב אישום בטרם חלפו 30 הימים ואף בטרם פנה החשוד והגיב לזכות השימוע שניתנה לו. כמו כן גם בעבירות בהם החשודים מצויים עצורים ומוגש בעניינם כתב אישום לא חלה חובה על הרשות לערוך לחשוד שימוע. למעשה אנו רואים כי ישנה סמכות כללית שצריכה להיות מגובה בהנמקה מדוע לא לנקוט בהליך שימוע במקרים מסויימים על אף העובדה שמדובר בעבירת פשע. 

מה קורה כשלא אפשרו לי הליך שימוע

במצבים בהם לא אפשרו לי לקבל הליך שימוע כדין יש לטעון בפני בית המשפט למחדל חמור הפוגע אנושות בזכותו של חשוד להליך הוגן ומשכך לבטל את כתב האישום עד לעריכת הליך שימוע.

מהי החשיבות של הליך שימוע

הליך שימוע נועד לאפשר לחשוד להעלות את טענותיו בפני גורמי התביעה בטרם תוכרע הכף אם להגיש כתב אישום בעניינו. כידוע הליך פלילי הוא הליך בו מוטל על הכף שמו הטוב ולרוב אף חירותו של אדם. שימוש מושכל ונכון בהליך שימוע יכול בלא מעט מקרים לגרום לתביעה להימנע מהגשת כתב אישום או לחלופין להגיש כתב אישום בעבירה פעוטה יותר, דבר שיש בו להשפיע באופן ניכר על הליך פלילי אם יתנהל בפני בית המשפט בבוא היום.
לאור ההבחנה הדקה שבין העבירות השונות וכן לאור הרצון להימנע מכתב אישום או לחלופין למזער נזקים, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין פלילי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם יפנה חשוד להליך שימוע בפני גורם התביעה המוסמך.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובהליך שימוע בפני גורמי תביעה שונים בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג בהליכי שימוע,
אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם. 
במקרים דחופים ניתן להתקשר לטלפון 050-9920250