עצר אותך שוטר בכביש? כך תתנהל בתבונה

המפגש הראשוני עם השוטר והתנהלות נכונה מולו היא גורם מכריע ביחס לסיכויי הצלחת התיק כאשר הנושא יגיע לדיון והכרעה לפתחו של בית המשפט. לכן, רכזתי עבורכם מספר כללי אצבע להתנהלות נכונה ומושכלת כאשר נעצרת ע"י שוטר.

נסעתי בכביש ושוטר ביקש ממני לעצור, אולי כדאי לנסות לברוח?

במידה ושוטר ביקש מימך לעצור חובה עליך לעצור!! אי ציות להוראות שוטר תגרור אותך לקבל הזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה בעבירה חמורה במיוחד. לכן, במידה ושוטר ביקש מימך לעצור פשוט תבצע את ההוראה, תעצור ותזדהה. לרוב, השוטר יבקש מימך לעצור לצורך ביקורת רישיונות או לחילופין לצורך רישום דו"ח בגין ביצוע עבירה "קלה" יחסית שתסתכם לרוב בקנס בלבד, לכן, לא כדאי להסתכן בלא לציית להוראת שוטר דבר שוודאי יחריף את המצב ויוביל לעבירה חמורה יותר והסתבכות משמעותית יותר ולכן הצעד הנכון והחוקי הוא לציית להוראת השוטר ולעצור.

אני אגיד שאני מצטער אז יוותרו לי? לא!!

ישנה מחשבה מוטעית לפיה, אם אני אסביר את המצב והנסיבות שלי ואביע חרטה השוטר יוותר לי ולא ירשום לי דו"ח. מדובר בטעות קשה, בעת מפגש עם שוטר הוא יתעד בדו"ח תחת הכותרת "דברי הנהג" את תגובתו הראשונית של הנהג לדברים. במשפט הישראלי הודית נאשם מהווה "מלכת הראיות" ודי בה בצירוף רף ראייתי נמוך של "דבר מה נוסף" לשכלל הרשעה בעבירה.
לכן, במידה ושוטר עצר אתכם אל תדברו איתו עניינית על העבירה שהוא מייחס לכם אלה תגיבו בצורה כללית ומכחישה כמו "אני סבור שאתה טועה". תגובה שכזו אינה מהווה הודיה בעבירה והדבר יקל עליכם להתמודד לאחר מכן עם האישום בעבירה שהדבר יגיע לבית המשפט. שימו לב שהיום השוטרים מצוידים במצלמת גוף ותגובת הנהג לרוב מתועדת בווידאו!!

לדבר בכבוד ובנימוס

כשוטר עוצר אתכם, גם אם זה נורא מרגיז ומתסכל יש לשמור על קור רוח ולדבר בצורה מכובדת ומנומסת. התלהמות, הטחת קללות וגידופים לא ישרתו אתכם ועלולים להסלים את המצב. חשוב לדעת ששימוש בביטויים פוגעניים כלפי שוטר שהוא עובד ציבור עלולים לעלות עד כדי עבירה פלילית של ממש בדמות "העלבת עובד ציבור", עבירה שהעונש בצידה יכול להגיע עד שישה חודשי מאסר לצד ענישה נלווית נוספת. בנוסף, שימוש בשפה פוגענית ומעליבה כלפי השוטר לרוב תתועד על ידו בדו"ח וכיום אף במצלמת גוף והדבר יוביל לכך שהתביעה המשטרתית תגלה אנטגוניזם לגבי נהג שכזה אף אם יש לו טענות ענייניות טובות לגבי העבירה שמיוחסת לו.

לתעד מה שאתה יכול

בבית המשפט לתעבורה התביעה תעשה שימוש בכל הראיות בין במוצגים שנתפסו, בין בצילומים ובין במסמכים שערך השוטר או השוטרים שהשתתפו באירוע אל מול הנהג. אל מול אלה, תעמוד עדותו של הנהג וכן מוצגים שברצונו להציג כדי להוכיח את חפותו. לכן, במידה וישנה אפשרות לתעד בצילום בזמן אמת אל מול השוטרים ראיות שיש בהן להוכיח את חפותו של הנהג, בהחלט הכרחי לעשות זאת. ראיות מצד הנהג יכולות להוכיח אחרת מטענות השוטר, או לכל הפחות להקים ספק סביר בטענות התביעה, דבר שיוביל לזיכויו של הנהג בבית המשפט.

האם לחתום על הדו"ח?

בסוף תהליך תיעוד הדו"ח השוטר יבקש מימכם לחתום לו על הדו"ח. מדובר בחתימה המאשרת את קבלת הדו"ח ולא אישור לתוכן האמור בו. מבחינה חוקית אין חובה לחתום על הדו"ח ובמצב כזה השוטר ירשום "מסרב לחתום". אני ממליץ לכל נהג לסרב לחתום על הדו"ח, שכן מצב דברים שכזה מעיד על מורת רוח ואי הסכמה מצד הנהג לעצם מתן הדו"ח באופן שיוכל להיות מוסבר לאחר מכן שהנושא מגיע לפתחו של בית המשפט.

לפנות לעורך דין תעבורה

קיבלת דו"ח משוטר? פנה מייד לייעוץ ראשוני עם עורך דין לתעבורה. חשוב לדעת שגם קנס משוטר עלול לגרור בצידו נקודות חובה במשרד הרישוי שעלולות להיות משמעותיות ביותר עבור רישיון הנהיגה, ולכן קבלת ייעוץ מקצועי מעורך דין תעבורה מסייעת לנהג לקבל החלטה נכונה ומושכלת ולצלוח את ההליך המשפטי אל מול בית המשפט בצורה מיטבית תוך נטילת סיכון מחושב ומזעור נזקים ככל הניתן.

עו"ד חזי כהן

עו"ד חזי כהן מתמחה בייצוג בעבירות תעבורה וצבר לזכותו הצלחות משפטיות רבות ומגוונות.
הניסיון מוכיח שפניה מוקדמת לעורך דין תעבורה מאפשרת בחינה מעמיקה של חומר הראיות, עריכת בחינת מצב מוקדמת ומושכלת ואף מובילה לתוצאה טובה ומקלה עבור הנאשם.

משרדנו מתמחה בייצוג במגוון רחב ביותר של עבירות תעבורה.
במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד לתעבורה, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.
במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250