תקיפה הגורמת חבלה של ממש

תקיפה הגורמת חבלה של ממש

עבירות אלימות כוללות עבירות שונות ומגוונות וכל עבירה מכילה בתוכה יסודות משתנים בהתאם לחומרת העבירה, עבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש הינה עבירה תוצאתית, מהי עבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש? מתי היא מתקיימת? ומה התוצאה המקימה את העבירה?

מהי תקיפה הגורמת חבלה של ממש
חוק העונשין קובע כי תקיפה הגורמת חבלה של ממש היא מצב בו אדם תוקף את חברו וכתוצאה מכך נגרמת לו חבלה של ממש. תקיפה מוגדרת בחוק כהכאת אדם, נגיעה בו, דחיפה או הפעלת כוח על גופו בדרך אחרת, הן במישרין והן בעקיפין, בלא הסכמתו או בהסכמתו שהושגה בתרמית. גם הפעלת כוח לרבות בדרך של הפעלת חום, אור, חשמל, גאז, ריח או כל דבר או חומר אחר, אם הפעילו אותם במידה שיש בה כדי לגרום נזק או אי נוחות הרי שהדבר נחשב לתקיפה עפ"י חוק.
מכך אנו למדים שעצם התקיפה כוללת בתוכה מספר רב של התנהגויות שעלולות להיכנס להגדרת המונח תקיפה.
בשונה מתקיפת סתם שהיא עבירה התנהגותית, בתקיפה הגורמת חבלה של ממש חייבת להיגרם התוצאה האסורה, קרי, גרם חבלה של ממש וזאת בכדי שתתקיים התוצאה האסורה המקימה את העבירה.
המחוקק קבע ענישת מקסימום של 3 שנות מאסר לעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש וזאת בשונה מתקיפת סתם לה נקבע עונש מקסימום של 2 שנות מאסר. הבדלי הענישה בין העבירות השונות נועדו להבחין וליצור מדרג חומרה כביטוי לערך החברתי שנפגע עת נחבל אדם כתוצאה מתקיפה.

יסוד התנהגותי

תקיפת הגורמת חבלה של ממש הינה עבירה הדורשת תוצאה ומשכך לא די בעצם ביצוע אחת מהפעולות המקימות את היסוד ההתנהגותי לביצוע תקיפה, אלה יש לשים לב שבכדי שיתקיים סעיף העבירה נדרש ואף הכרחי שתיגרם חבלה כתוצאה מאותה תקיפה אסורה.

יסוד נפשי

התקיימותה של עבירה פלילית תלויה בין השאר בהתקיימותו של יסוד נפשי שתכליתו להבטיח כי מי שביצע את המעשה הפלילי היה מודע למהות מעשיו. לעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש נדרש יסוד נפשי מסוג "מחשבה פלילית" שבאה לידי ביטוי במודעות לטיב המעשה, לקיום הנסיבות ולאפשרות הגרימה לתוצאות המעשה, הנמנים עם פרטי העבירה.
לעניין תוצאת העבירה, קרי, גרם חבלה של ממש, היסוד הנפשי יכול להתקיים באחד מאלה: כוונה – במטרה לגרום לאותה חבלה, או לחלופין: פזיזות שיכולה לבוא לידי ביטוי ב: אדישות – בשוויון נפש לאפשרות גרימת התוצאה האסורה, או: קלות דעת – בנטילת סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאות האמורה, מתוך תקווה להצליח למנען.
החוק מוסיף לענין כוונה וקובע כי ראייה מראש את התרחשות התוצאות, כאפשרות קרובה לוודאי, כמוה כמטרה לגרמן.

חבלה של ממש

ראינו כי תנאי הכרחי להתקיימות העבירה הינה  תוצאה בדמות חבלה של ממש. עולה שאלה, מהי חבלה של ממש? האם כל שריטה או אדמומיות בעור תחשבנה לחבלה של ממש?
הפסיקה לא ראתה במונח "ממש" כמונח הבא להצר את הפרשנות למונח חבלה, אלה ההיפך הוא הנכון, הפסיקה סברה שיש להעניק פרשנות מרחיבה ככל הניתן וזאת מהטעם שלא נקבע רף תחתון להגדרת המונח חבלה בחוק העונשין. בסופו של דבר, המבחן לקיומה של חבלה של ממש הינו תוצאה נראית לעין כמו חבורה,דם וכו'.
על אף הפרשנות המרחיבה למונח חבלה של ממש, יש לשים לב כי פגיעות קלות, אף אם באו לידי ביטוי בתעודה רפואית לא יוכרו באופן אוטומטי כחבלה של ממש.

הליכים נלווים

עבירת תקיפה הגורמת לחבלה של ממש כוללת מעצם טיבה וטבעה פגיעה בריבונותו של אדם על גופו וחמור מכך, מדובר במעשה עבירה שגרם לחבלה בגוף, משכך מדובר בעבירה הזוכה ליחס רציני ומחמיר מצד גורמי החקירה ובתי המשפט.
כאשר מדובר בחשוד בעל עבר פלילי בכלל וכן עבר פלילי בתחום האלימות בפרט, עצם החשד להתרחשותה של עבירת אלימות קל וחומר שמדובר בעבירה בה נחבל אדם מתקיפה, עלולה לקום עילת מעצר מסוג מסוכנות הבאה לידי ביטוי בשימוש בסמכויות מעצר או השארת החשוד בתנאים מגבילים שיש בהם להעיב על חייו של החשוד הן בשלב מעצר הימים בו מתבצעת החקירה והן בשלב מעצר תום הליכים אשר במקביל אליו מתנהל כתב האישום עת החשוד הופך להיות לנאשם.

ענישה

עבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש הינה עבירה שהעונש הנגזר בצידה הינו תלוי תוצאות התקיפה, נסיבות המעשה ועברו הפלילי של הנאשם. במצבים מסוימים, בעת ניהול תיק פלילי בכלל ובעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש בפרט ישנו מתווה בו ניתן לסיים את ההליך המשפטי באי הרשעה. דהיינו, בכדי לא לפגוע בעתידו של הנאשם למרות שבפועל נקבע שביצע את עבירה שיוחסה לו בכתב האישום, בית המשפט קובע שלא תוטל על הנאשם הרשעה בפלילים שעלולה להעיב על עתידו והמשך תעסוקתו בעתיד. מדובר במהלך חשוב ומשמעותי שיש בו לעיתים להשפיע בצורה ניכרת על עתידו ואפשרויות העסקתו של הנאשם.

עורך דין פלילי

לאור חומרת הענישה וההתייחסות הרצינית והמחמירה לעבירות אלימות בכלל ולעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש בפרט, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין פלילי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם ימסור חשוד את גרסתו בפני חוקרי המשטרה. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי החקירה ובתי המשפט יכולה למנוע מצב של הגשת כתב אישום כנגד חשוד או לחלופין למזער נזקים שעתידים לסייע לחשוד עת יתנהל כנגדו כתב אישום בפני בית המשפט.


משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובעבירת תקיפת הגורמת חבלה של ממש בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בעבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.
במקרים דחופים ניתן להתקשר לטלפון 050-9920250