רצח – עורך דין פלילי

לאחרונה בוצעה רפורמה בעבירות ההמתה ובחודש יולי 2019 נכנס לתוקף תיקון לחוק העונשין שמגדיר ומדרג מחדש את עבירות ההמתה השונות, מהי עבירת הרצח ואיך התיקון לחוק בא לידי ביטוי במצב המשפטי החדש?

מהי עבירת רצח לפני הרפורמה?

בעבר עבירת הרצח הקלאסית הוגדרה כמצב בו אדם גורם בכוונה תחילה למותו של אדם. הפסיקה פרשה סעיף זה כמצריך הוכחת יסוד נפשי מיוחד המכיל כוונה והחלטה להמית, הכנה והעדר קנטור, הענישה בגין עבירת רצח היתה מאסר עולם חובה.

מהי עבירת רצח לאחר הרפורמה?

בחודש יולי 2019 נכנס לתוקף התיקון לחוק העונשין שמגדיר עבירת רצח בסעיף 300(א) לחוק העונשין כמצב בו אדם גורם בכוונה או באדישות למותו של אדם. למעשה המחוקק הסיר את הדרישה של כוונת תחילה ועפ"י סעיף החוק החדש אין צורך בהוכחת הכנה והעדר קנטור כפי שנדרש בסעיף החוק שלפני הרפורמה.

ענישה

בעבר, מי שהורשע ברצח בכוונת תחילה נדון לעונש מאסר עולם כעונש חובה מלבד מקרים חריגים מסוימים שאפשרו לבית המשפט לסטות מעונש מאסר העולם כעונש חובה.

לאחר הרפורמה, המחוקק אמנם הוריד את רף ההוכחה הנדרש לעבירת הרצח אולם מאידך קבע את עונש מאסר העולם כעונש מקסימום, קרי, בית המשפט יכול לגזור את עונשו של הנאשם עד למאסר עולם, לדוגמא, במידה ואדם הורשע ברצח עפ"י סעיף זה, בית המשפט יכול לגזור את עונשו ל-25 שנות מאסר ולא חלה עליו חובה לגזור על הנאשם מאסר עולם כפי שקרה בעבר.

חשוב לשים לב שבמסגרת הרפורמה נכנס לתוקף סעיף של רצח בנסיבות מחמירות שמונה שורת נסיבות שהתקיימותן תוביל להרשעה בסעיף חמור יותר שהעונש בצידו הינו מאסר עולם כעונש חובה.

חקירת המשטרה

השלב במסגרתו מתגבש התיק בעניינו של החשוד הוא חקירת המשטרה.

במסגרת חקירת המשטרה חוקרי המשטרה מגבשים תשתית ראייתית שתוכיח את יסודות העבירה כנגד החשוד. קבלת הכוונה וייעוץ לפני חקירה מעורך דין פלילי יכולה בהחלט להוביל לכך שבתום החקירה התשתית הראייתית לא תתגבש לכתב אישום או לחלופין תספק תשתית ראייתית לעבירה קלה יותר מעבירת המקור, דבר שיכול לידי ביטוי בסופו של יום בשנות מאסר רבות שעסקינן בעבירות המתה בעלות מדרג חומרה מגוון ומשמעותי הן בחומרת האישומים והן בענישה הקיימת בצידה של כל עבירה.

עורך דין פלילי

לאור חומרת הענישה וההתייחסות הרצינית והמחמירה לעבירות ההמתה בכלל ועבירת רצח בפרט, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין פלילי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם ימסור חשוד את גרסתו בפני חוקרי המשטרה. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי החקירה ובתי המשפט יכולה להוביל למצב של סגירת התיק כנגד החשוד או לחלופין למזער נזקים שעתידים לסייע לחשוד עת יהפוך לנאשם ויוגש נגדו כתב אישום בפני בית המשפט.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובעבירות המתה בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בעבירות המתה,

אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם. במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250