עורך דין פלילי עבירת המרדה

עורך דין פלילי עבירת המרדה

עבירת המרדה מכילה בתוכה מספר רב של התנהגויות המהוות עבירה פלילית עפ"י חוק. מאידך, לאור התנגשותה של עבירה זו עם עקרון חופש הביטוי קבע המחוקק מספר הגנות שלא יהוו עבירה בנסיבות הענין. מהי המרדה? מתי היא מתקיימת? מה כדאי לנו לדעת?

מהי המרדה 

החוק העונשין קובע כי העושה מעשה לשם המרדה, או מנסה, מכין עצמו או קושר קשר עם חברו לעשות מעשה כאמור, דינו – מאסר חמש שנים.
לעניין פרסומי המרדה, חוק העונשין קובע כי: המפרסם, מדפיס או משעתק פרסום ויש בו כדי להמריד, דינו – מאסר חמש שנים והפרסום יחולט.

המייבא פרסום שיש בו כדי להמריד, דינו – מאסר חמש שנים והפרסום יחולט, זולת אם לא היה לו יסוד להניח שיש בפרסום כדי להמריד.
המחזיק, ללא הצדק כדין, פרסום שיש בו כדי להמריד, דינו – מאסר שנה אחת והפרסום יחולט.

מהן הפעולות המהוות המרדה

חוק העונשין מגדיר מהי המרדה, החוק קובע כי  "להמריד" הוא אחת מאלה:
להביא לידי שנאה, בוז או אי-נאמנות למדינה או לרשויות השלטון או המשפט שלה שהוקמו כדין;
להסית או לגרות את יושבי הארץ שינסו להשיג, בדרכים לא כשרות, שינויו של דבר שיסודו בדין;
לעורר אי רצון או מורת רוח בקרב יושבי הארץ;
לעורר מדנים ואיבה בין חלקים שונים של האוכלוסין.

סיייגים לאישום ולהרשעה

חוק העונשין קובע כי לא תוגש תביעה פלילית על עבירת מעשה המרדה או פרסומי המרדה, אלא בתוך שנה מיום שנעברה. לעניין זה חוק העונשין קובע כי הגשת כתב אישום בעבירת המרדה דרושה הסכמת היועץ המשפטי לממשלה בכתב  וכי לא יורשע אדם בעבירה שלמעשה המרדה או פרסומי המרדה על פי עד אחד באין סיוע לעדותו.

טענת אמת אינה הגנה

בניגוד לעבירות אחרות בהן קיים סייג של דבר אמת בפרסום, חוק העונשין קובע כי באישום בעבירת מעשי המרדה או פרסומי המרדה, לא תהא הגנה שהפרסום שיש בו לפי הטענה כדי להמריד הוא אמת.

בקורת ותעמולה חוקיות

בגלל ההתנגשות והאיזון העדין שבין שמירה על בטחון המדינה לזכות הפרט לחופש ביטוי, קבע המחוקק כי אין רואים מעשה, נאום או פרסום כהמרדה, אם מגמתם אינה אלא אחת מאלה:

(1)   להוכיח שהממשלה הוטעתה או טעתה במעשה שעשתה;
(2)   להוקיע טעויות או פגמים בדיני המדינה או בסדריה, או במוסד ממוסדותיהם שהוקמו כדין,  או בסדרי השלטון והמשפט, והכל כדי להביא לידי תיקון הטעויות או הפגמים;
(3)   לשכנע את אזרחי המדינה או יושביה שינסו להביא בדרכים כשרות לשינוי דבר שיסודו בדין;
(4)   להוקיע, מתוך מגמה לסלק, דברים המעוררים או העלולים לעורר מדנים או רגשי עוינות בין חלקים שונים של האוכלוסין.

הגנה בפרסומיו של שלוח

חוק העונשין קובע כי באישום על פרסום שפרסם שלוח שיש בו לפי הטענה כדי להמריד, תהא זו הגנה טובה לשולח שהפרסום נעשה בלא רשותו, הסכמתו או ידיעתו ולא מהעדר תשומת לב ראויה או זהירות שלו, וכי עשה כל שביכלתו לעזור בגילוי זהותם של האחראים לעשייתו ולפרסומו.

ענישה

עבירת המרדה כוללת מעצם טיבה וטבעה פגיעה בבטחון המדינה, במוסדותיה, אחדותה, אחדות אוכלוסיות שבה. משכך מדובר בעבירה הזוכה ליחס רציני ומחמיר מצד גורמי החקירה ובתי המשפט. המחוקק קבע את עבירת ההמרדה כעבירת פשע שהעונש בצידה יכול להגיע עד ל-5 שנות מאסר וזאת לצד רכיבי ענישה נלווים נוספים.

עורך דין פלילי לעבירת המרדה

לאור חומרת הענישה וההתייחסות הרצינית והמחמירה לעבירת המרדה, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין פלילי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם ימסור חשוד את גרסתו בפני חוקרי המשטרה בחשד לביצוע עבירת המרדה על שלל גווניה. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי החקירה יכולה למנוע מצב של הגשת כתב אישום כנגד חשוד או לחלופין למזער נזקים שעתידים לסייע לחשוד עת יתנהל כנגדו כתב אישום בפני בית המשפט.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובעבירת המרדה בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בעבירת המרדה, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.
במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250