עורך דין פלילי עבירות משחקים אסורים, הגרלות והימורים

עבירת משחקים, הגרלות והימורים מכילות בתוכן מספר רב של התנהגויות המהוות עבירה פלילית עפ"י חוק. במאמר הנ"ל נסקור את הגדרת את החוק תוך התייחסות לשאלה מתי העבירה מתקיימת, מהי הסנקציה העונשית, מהן הנסיבות בהן ניתן היתר למשחקים והגרלות, ההתייחסות החוק לקטינים ועוד.

מהו משחק אסור

סעיף 224 לחוק העונשין קובע כי משחק אסור הינו משחק שבו דם עשוי לזכות בכסף, שווה כסף או בטובת הנאה לפי תוצאות המשחק, והתוצאות תלויות בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת.

איסור משחקים

סעיף 226 לחוק העונשין קובע כי המשחק משחק אסור דינו שנת מאסר אחת או קנס על פי סעיף 61 (א)(2) לחוק העונשין.

מהו מקום למשחקים אסורים

לעניין מקום משחקים אסורים, חוק העונשין קובע כי מקום למשחקים אסורים יכול לכלול חצרים שרגילים לקיים בהם משחקים אסורים, חצרים פתוחים לציבור, חצרים הפתוחים לבני אדם מסוימים בלבד, ואין משמעות אם החצרים מוחזקים גם למטרה אחרת.

איסור החזקה או הנהלה של משחקים אסורים

סעיף 228 לחוק העונשין קובע כי המחזיק, או המנהל מקום משחקים אסורים קובע חוק העונשין סנקציה של שלוש שנות מאסר או כפל קנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

החוק אף קובע כי המשכיר חצרים או מרשה את השימוש בהם בידיעה שישמשו מקום למשחקים אסורים או לעריכת הגרלות או הימורים, דינו מאסר ששה חדשים או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.

מהי הגרלה והימור

חוק העונשין מגדיר הגרלה כהסדר שלפיו ניתן, בהעלאת גורלות או באמצעי אחר, לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה, והזכיה תלויה יותר בגורל מאשר בהבנה או מיכולת.
החוק מגדיר הימור ככל הסדר שלפיו ניתן לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה, והזכייה תלויה בניחושו של דבר לרבות הגרלה הקשורה בתוצאות משחקים ותחרויות ספורט.

איסור הגרלות או הימורים

סעיף 225 לחוק העונשין מתייחס לארגון ועריכת משחקי הגרלה או הימור וקובע כי הסנקציה בגין אלה מאסר שלוש שנים או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

השתתפות בעריכת הגרלות והימורים

סעיף 227 לחוק העונשין קובע כי הצעה, מכירה, הפצת כרטיסים או כל דבר אחר, הבאים להעיד על זכות להשתתף בהגרלה או בהימור, וכן הדפסה או פירסום מודעה  על הגרלה או על הימור, הינה עבירה בת שנת מאסר אחת או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.

חריגים ונסיבות מיוחדות

ישנן שלוש נסיבות שעליהן לא יחולו הסנקציות המשפטיות על משחק, הגרלה או הימור ובלבד שמתמלאים כל התנאים הבאים:

1. עריכתם מכוונת לחוג אנשים מסוים.
  2. אינם חורגים מגדר שעשוע או בידור.
  3. אינם נערכים במקום משחקים אסורים או במקום לעריכת הגרלות או הימורים.

היתר מיוחד

סעיף 231 לחוק העונשין מאפשר לשר האוצר או מי שהסמיך לכך לתת היתר מיוחד מראש לסוגי הגרלות או להגרלה מסוימת.
החוק מחריג את ההימורים שעורך מפעל הפיס בהיתר מיוחד מאת שר האוצר או מי שהסמיכו לכך.
אף החריגים שנקבעו בחוק לא חלים על עבירות הימורים לגבי קטינים למעט במצב בו ניתן אישור מיוחד מאת שר האוצר או מי שהסמיכו לכך ובלבד שלא מדובר בהגרלות או הימורים שהזכות להשתתף בהם מותנה בתשלום כסף.

איסור ממכירת כרטיסי הגרלה והימורים לקטינים

סעיף 231א לחוק העונשין מתייחס בחומרה לעניין מכירת הגרלות והימורים לקטינים וקובע כי המציע, מוכר או מפיץ כרטיסים או כל דבר אחר, הבא להעיד על זכות להשתתף בהגרלה או בהימור שלעריכתם ניתן היתר לקטין, דינו מאסר שישה חודשים.

החוק  מאפשר למציע, מוכר או מפיץ כרטיסים לדרוש מאדם המבקש לקנות או לקבל כרטיסים שיציג לו תעודה שבה ניתן לוודא את גילו.

ראיות לעניין משחק אסור

סעיף 232 לחוק העונשין קובע סדרי ראיות מיוחדים לעבירת הימורים ומשחקים אסורים.
החוק קובע כי במשפט על עבירה בשל משחק אסור רשאי בית המשפט להרשיע את הנאשם על יסוד עדות שותף לעבירה אף אם אין לה סיוע.

בנוסף פסק דין במשפט פלילי שנקבע בו כי במקום פלוני נערך משחק אסור, מותר לקבלו כראיה על כך בכל משפט אחר ואין נפקא מינה מי היה הנאשם.

חזקות

בכדי להקל על רשויות אכיפת החוק בלחימה בעבירות ההימורים והמשחקים האסורים קבע המחוקק חזקות הניתנות לסתירה שיש בהן להפוך את הנטל הראייתי בו החשוד או בשלב מאוחר יותר הנאשם יצטרך להפריך את החזקה ולהוכיח אחרת.

הנמצא במקום משחקים אסורים, והיה לקצין משטרה יסוד להניח שמשחקים בו משחקים אסורים אותה שעה, חזקה עליו כאילו הוא משחק בו משחק אסור, כל עוד לא הוכיח שנמצא במקום למטרה אחרת בלבד.
רואים במשחק בקלפים, בקוביות או במכונת משחק, כמשחק שבו עשוי אדם לזכות בכסף, בשווה כסף או בטובת הנאה, כל עוד לא הוכח ההיפך.

חזקה על חצרים כמקום שרגילים לערוך בהם משחקים אסורים:

1. אם נערך בהם משחק אסור לפחות שתי פעמים תוך ששה חדשים שקדמו לביצוע העבירה בידי הנאשם, כל עוד לא הוכח ההיפך ואין נפקא מינה, לגבי הנאשם בהחזקתם, אם החזיק בהם כל תקופה זו ואם מקצתה.
  2. אם שימשו החצרים מועדון למשחקים בקלפים, ונערך בהם משחק אסור לפחות פעם אחת תוך ששה חדשים שקדמו לביצוע העבירה בידי הנאשם.

חילוט מכשירי משחק

סעיף 234 לחוק העונשין מתייחס לחילוט מכשירי משחק ולחילוט מכשירי עבירה:

מכשירי משחק- כאשר אדם מורשע בעבירות של  משחקים אסורים, הגרלות והימורים בית המשפט רשאי לצוות שכלים או מכשירים או דבר אחר ששימשו לעריכת המשחק, ההגרלה או ההימור יחולטו לאוצר המדינה, בין אם הנאשם הוא בעלם ובין אם לאו.

סעיף 235 לחוק העונשין מתייחס לחילוט מכשירי עבירה-יש לשוטר יסוד סביר להניח כי כלים או מכשירים, כרטיסים או כל דבר אחר שימשו לארגונם או לעריכתם של משחק, הגרלה או הימור אסורים הוא  רשאי הוא לתפסם, ורשאי הוא לתפוס כספים, או דבר אחר, שהיה לו יסוד סביר להניח שהם נתקבלו כתוצאה מארגון המשחק, ההגרלה או ההימור האסורים או מעריכתם.

נוכח בית המשפט כי דברים שנתפסו כאמור למעט כספים, שימשו לארגונם או לעריכתם של משחק, הגרלה או הימור אסורים, או שנתקבלו כתוצאה מארגונם או מעריכתם, רשאי הוא לצוות, על פי בקשת שוטר או תובע על חילוטם לאוצר המדינה ואף אם לא הורשע האדם בעבירה בשל המשחק, ההגרלה או ההימור האסורים.

עורך דין פלילי לעבירת משחקים אסורים, הגרלות והימורים

לאור חומרת הענישה וההתייחסות הרצינית והמחמירה לעבירת משחקים אסורים, הגרלות והימורים, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין פלילי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם ימסור חשוד את גרסתו בפני חוקרי המשטרה בחשד לביצוע עבירת משחקים אסורים, הגרלות והימורים על שלל גווניה. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי החקירה יכולה למנוע מצב של הגשת כתב אישום כנגד חשוד או לחלופין למזער נזקים שעתידים לסייע לחשוד עת יתנהל כנגדו כתב אישום בפני בית המשפט.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובעבירות משחקים אסורים, הגרלות והימורים בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בעבירות משחקים אסורים, הגרלות והימורים, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.