עורך דין פלילי – הסדר מותנה

המחוקק ערך תיקון בחוק סדר הדין הפלילי תוך הענקת סמכות חדשה ומשמעותית לגורמי התביעה השונים לסגור תיק חקירה כנגד חשוד בעילה של "סגירה בהסדר" וזאת לאחר שהחשוד הסכים להודות בעובדות העבירה המיוחסת לו , וכן הסכים לקיים את התנאים שפורטו ונכללו במסגרת ההסדר עמו, מי הצובע המוסמך להגיע להסדר מותנה? באילו עבירות ניתן לערוך הסדר מותנה? כל הפרטים בהמשך המאמר

מהו "הסדר מותנה"?

עד לחוק הסדר מותנה, שהוא למעשה תיקון בחוק סדר הדין הפלילי, תובע ביב רשאי לסגור תיק חקירה כנגד חשוד בשלוש עילות: חוסר ראיות, העדר עניין לציבור או חוסר אשמה.

חוק הסדר מותנה למעשה מרחיב את סמכויותיו של התובע בכך שהחוק מקנה עילת סגירה נוספת הנקראת "סגירה בהסדר".  בעילה זו, רשאי התובע לסגור תיק כנגד חשוד(שיכול להיות גם תאגיד) וזאת לאחר שהחשוד מסכים להודות בעובדות העבירה המיוחסת לו ומתחייב לקיים את פרטי ההסכם שהוסדר עימו, הכל תוך התחייבות של התביעה לא להגיש כתב אישום ולסגור את תיק החקירה בעילה של הסדר מותנה.

העבירות בהן ניתן לקבל  "הסדר מותנה"

העבירות בהן ניתן לקבל הסדר מותנה הן עבירות המצויות בתוספת השישית לחוק סדר הדין הפלילי(נוסח משולב), תשמ"ב-1982. מדובר בעבירות "קלות" או עבירות שבוצעו בנסיבות מקלות, הן מבחינת נסיבות ביצוע העבירה והן מבחינת אחרות, לרבות נסיבות הקשורות למבצע העבירה. הסדר מותנה ניתן לרוב בעבירות קלות אך גם נפוצות, השימוש בהסדר מותנה מקנה לתביעה יכולת להוריד עומס מרשויות התביעה ומבית המשפט ובכך לפעול ולאכוף בצורה אפקטיבית יותר עבירות קלות ונפוצות שמעמיסות על המערכת. יובהר, כי הסמכת התביעה לערוך הסדר מותנה בעבירה מסויימת אינה מאיינת את סמכותה להעמיד לדין חשודים בעבירות אלה כאשר נסיבות העניין מצדיקות זאת הן לאור נסיבות המקרה והן לאור נסיבות מבצע העבירה. העבירות בהן עורכים הסדר מותנה הן סיוע לאחר מעשה, מעשה פזיזות או רשלנות, הפרת חובת דיווח, כישוף, העלמה במרמה, קשירת קשר לעוון, עושק, קשר להונות ועוד עבירות המופיעות בתוספת השישית.

נסיבות לעריכת "הסדר מותנה"

תובע רשאי להגיע להסדר מותנה עם חשוד בעבירה המיוחסת לו כאשר מתקיימות נסיבות המטות את הכף מבחינת האינטרס הציבורי לסגירת התיק בהסדר מותנה. הקריטריונים אותם יבחן התובע הם:

  1. נסיבות אישיות- התובע יבחן את נסיבותיו האישיות של החשוד כמו גילו של החשוד,  מידת הפגיעה הצפויה בו או במשפחתו כתוצאה מניהול הליך פלילי בעניינו,  התנהגות חיובית של החשוד ותרומתו לחברה(התנדבות חברתית וכו'), נסיבות חיים מיוחדות, העדר עבר פלילי וכו'
  2. נסיבות ביצוע העבירה- התובע יבחן את נסיבות ביצוע העבירה, העדר תכנון פלילי מוקדם לביצוע העבירה, הסיבות שהובילו לביצוע העבירה, חלקו היחסי של החשוד בביצוע העבירה, האם מדובר בביצוע עבירה באופן חד פעמי, קיומו של קורבן עבירה יחיד או האם מדובר בנפגעי עבירה רבים,  חלוף זמן רב מעת ביצוע העבירה והעדר עניין בהעמדת החשוד לדין.
  3. תוצאות העבירה- התובע יבחן את ה נזק שנגרם או היה צפוי להיגרם מביצוע העבירה ע"י החשוד.
  4. התנהלות החשוד לאחר ביצוע העבירה- התובע יבחן שיתוף הפעולה של החשוד עם רשויות אכיפת החוק, האם החשוד הודה כבר בחקירתו ולקח אחריות על מעשיו, האם החשוד הביע חרטה, האם החשוד עשה מאמצים לחזור למוטב,  האם החשוד פיצה את נפגע העבירה בעבור נעשיו וכו'
  5. נסיבות מקלות אחרות- התובע יבחן האם ישנן נסיבות מקלות אחרות שיש בהן להטות את הכף מבחינת האינטרס הציבורי לסגירת התיק בהסדר מותנה.

תנאים נוספים להחלת "הסדר מותנה"

חוק סדר הדין הפלילי קובע מספר תנאי סף לעריכת הסדר מותנה עם חשוד,ראשית, על התובע לבחון כי אכן קיימות ראיות מספיקות להעמדתו לדין של החשוד בעבירה המיוחסת לו, בנוסף, התובע סבור כי העונש המתאים לעבירה בה נחשד החשוד באם יורשע אינו כולל רכיב של מאסר בפועל או רכיב של מאסר בפועל בדרך של עבודות שירות, תנאי שלישי הוא שלחשוד אין עבר פלילי בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה נשוא ההסדר המותנה וכי לחשוד אין חקירות או משפטים פליליים תלויים ועומדים. ואילו התנאי הרביעי והאחרון הוא שלא נערך הסדר מותנה עם החשוד בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה נשוא ההסדר המותנה.

תנאים לקיום מצד החשוד בהסדר מותנה

החוק קובע רשימת תנאים סגורה שניתן לכלול במסגרת הסדר מותנה. מדובר בתנאים המוגבלים לתקופה של שנה ובמקרים מיוחדים אף לתקופה של שנה וחצי.התנאים יכולים להיות תשלום לאוצר המדינה או לגורם אחר עד לגובה של 14,400 ₪, פיצוי לכל נפגע עבירה עד לסכום של 14,400 ₪, התחייבות החשוד להימנע מביצוע העבירה, עמידה של החשוד בתנאי תכנית טיפול, לרבות ביצוע שירות לציבור, פסילת רישיון נהיגה לחשוד, הפקדת כלי יריה בו מחזיק החשוד, התחייבות להימנע מכניסה למקום או קשר עם אדם מצד החשוד, מכתב התנצלות של החשוד לקורבן, הסכמה של החשוד לחלט או להשמיד חפץ הקשור לעבירה, השבת חפץ בעין מצד החשוד לנפגע העבירה ועוד.

עו"ד פלילי

הגעה להסדר מותנה הינה צעד שיש לשקול בזהירות ובכובד ראש. הסתייעות בעורך דין פלילי תוביל התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי התביעה השונים באופן שיוביל אתכם להסדר מותנה נכון ומתאים שיועיל לחשוד להימנע מהגשת כתב אישום מחד ולא יהווה עבורו מעמסה שלא לצורך בתנאים שעליו לקיים במסגרת ההסדר מאידך.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובייצוג לסגירת תיקים בהסדר מותנה בפרט.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בהסדר מותנה, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.                                      

במקרים דחופים ניתן לפנות ישירות לעו"ד חזי כהן בנייד: 050-9920250