עו"ד פלילי הפקעת עבודות שרות

עו"ד פלילי הפקעת עבודות שרות

לאחרונה שונה חוק העונשין בצורה משמעותית לפיה, הוענקה סמכות משמעותית לנציב שירות בתי הסוהר או קצין בדרגת גונדר שהוסמך על ידו לכך, להפסיק עבודות שירות לעובד שירות, כך שיתרת תקופת מאסרו תרוצה בבית הסוהר, מהי סמכותו של הנציב? מתי ראוי להשתמש בה? כיצד ניתן להתמודד עם החלטה כזאת?

מהן עבודות שירות
חוק העונשין קובע כי כאשר בית המשפט מחליט לגזור את עונשו של נאשם לעונש מאסר של עד שישה חודשים, ישנה אפשרות לבצע את עונש המאסר בדרך של עבודות שירות, קרי, מדובר בפריבילגיה לפיה במקום להכניס את הנאשם אל מאחורי סורג ובריח, ניתנת לנאשם אפשרות לרצות את עונשו כך שהוא משוחרר וזאת בתנאי שהוא מוצב לעבודה במקום שימליץ עליו הממונה על עבודות שירות כמקום לביצוע עבודות שהן תחליף מאסר.

שימוע

במידה ועובד שירות לא עומד בתנאי עבודת השירות, חוק העונשין קובע כי בטרם תתקבל החלטה בעניינו של עובד השירות, תינתן לעובד הזדמנות להעלות את טענותיו לפני נציב שירות בתי הסוהר או לפני סוהר בכיר כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר שהוסמך לכך על ידי הנציב. הפרקטיקה מלמדת כי לא בנקל מחליטים להפקיע לעובד שירות את עבודות השירות ולהמירן בעונש מאסר. לרוב הממונה על עבודות השירות מעניק לעובד שירות מספר הזדמנויות לחזור ולבצע את עבודות השירות וזאת בטרם תועבר המלצה לנציב שירות בתי הסוהר על הפקעת עבודות השירות והמרתן בעונש מאסר.

עתירת אסיר

בעבר בכדי להפקיע עבודות שירות לאסיר, הממונה על עבודות השירות היה מוציא הודעה לבית המשפט שדן את עובד השירות ומודיע לו כי עובד השירות לא מבצע כראוי את עבודות השירות שהוטלו בעניינו וכי בית המשפט מתבקש להפסיק לעובד את עבודות השירות לאלתר. כיום, שונה החוק כך שהסמכות להפקיע עבודות שירות עברה לסמכותו של נציב שירות בתי הסוהר או קצין בדרגת גונדר שהוסמך על ידו לכך. משמעות הדבר היא, שהחלטה אם להפקיע לעובד שירות את עבודות השירות ולהמירן למאסר עברה מבית המשפט לנציב שירות בתי הסוהר. עוד קבע המחוקק כי על החלטת נציב שירות בתי הסוהר להפקיע עבודות שירות ניתן לעתור בעתירת אסיר עפ"י סעיף 62א לפקודת בתי הסוהר. במסגרת עתירה זו יש לעכב במיידית את רכיב המאסר עד להחלטה של ביהמ"ש המחוזי בעתירה.

עו"ד פלילי

הפקעת עבודות שירות הינה צעד משמעותי ופוגעני במיוחד שיש בו להפוך אדם בן חורין לאסיר כלוא מאחורי סורג ובריח, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין פלילי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם יפנה אדם להליך שימוע בפני הממונה על עבודות השירות לעניין הפקעת עבודות השירות בעניינו. התנהלות נכונה ומושכלת בפני הממונה על עבודות שירות וכן עמידה על נקודות משפטיות נכונות במסגרת עתירה מנהלית כנגד החלטת נציב שירות בתי הסוהר יש בה לבטל את החלטת הנציב ומשכך לבטל את הפקעת עבודות השירות, תוצאה שמשמעותה הימנעות ממצב של כניסה לבית מאסר ופגיעה קשה בחירותו של אדם.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובייצוג בשימוע וכן הגשת עתירת אסיר על החלטת נציב שירות בתי הסוהר להפקיע עבודות שירות בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בהפקעת עבודות שירות, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם. 
במקרים דחופים ניתן להתקשר לטלפון 050-9920250