נהיגה ללא רישיון רכב

עורך דין תעבורה  – נהיגה ללא רישיון רכב

עבירת נהיגה ללא רישיון רכב מעוגנת בסעיף 2 לפקודת התעבורה ומתחלקת למספר דרגות חומרה שלרוב נמדדות עפ"י פרק הזמן שחלף מעת פקיעת רישיון הרכב. מדובר בעבירה שתכליתה להבטיח שימוש בכלי רכב תקינים בכביש וזאת לצורך הבטחת בטחון המשתמשים בדרכים. מהן יסודות העבירה וכיצד ניתן להתמודד עימה?

מהו רישיון רכב

פקודת התעבורה קובעת כי לא ינהג אדם רכב ולא ירשה לאחר לנהוג רכב שברשותו, אלא אם נרשם הרכב בהתאם להוראות החוק ויש עליו רשיון רכב תקף שניתן לפי חוק. למעשה רישיון הרכב הוא המסמך אותו אנו מחדשים כל שנה בעת ביצוע מבדק תקינות לרכב המכונה "טסט".

אחריות בעלים

החוק קובע כי בעל הרכב אחראי על הרכב ועל הנעשה בו, אולם במידה ובעל הרכב יוכיח כי נקט בכל האמצעים הסבירים כדי שאותו אדם לא יוכל לנהוג ברכב, הרי שאין עליו אחריות. הלכה למעשה, הפרקטיקה האכיפתית הינה כזאת שבמידה ואדם יימצא נוהג ללא רישיון רכב הוא יקבל הזמנה לדין על שמו בלבד מבלי שום קשר לשאלה האם בעלים החוקיים של הרכב ידעו או ניסו למנוע בכל דרך את השימוש ברכב. אך יש לשים לב שפרקטיקה בה נוהגת יחידת אכיפה יכולה להשתנות מעת לעת וכי מבחינה עקרונית קיימת בחוק אפשרות לתת הזמנה לדין לבעלים של רכב שהתיר לעשות שימוש ברכב שרישיון הרכב שלו פקע.

חלוקה והבחנה בין העבירות

עבירת נהיגה ללא רישיון רכב מתחלקת לשלושה מצבים עיקריים:

א. תוקף רישיון הרכב פקע פחות מארבעה חודשים-  במצב דברים זה השוטר צפוי לתת לנהג קנס של 250 ₪ הנושא בצידו 6 נקודות חובה.
ב. תוקף רישיון הרכב פקע יותר מארבעה חודשים ועד שישה חודשים- במצב דברים זה השוטר צפוי לתת לנהג קנס של 750 ₪ הנושא בצידו 6 נקודות חובה.
ג. תוקף רישיון הרכב פקע בתקופה העולה על שישה חודשים- במצב דברים זה השוטר צפוי לתת לנהג הזמנה לבית משפט, מדובר בעבירה הנושאת בצידה 6 נקודות חובה.

ענישה

שימוש ברכב שרישיון הרכב פקע הינה עבירה שאין להקל בה ראש משתי סיבות עיקריות:

1. מדובר בעבירה הנושאת בצידה נקודות חובה ומשכך גם עבירות ברירת המשפט(הקנס) בנסיבות מסוימות יכולות לבוא לידי ביטוי בדרישה מצד משרד הרישוי בביצוע אמצעי תיקון שונים כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה. לעיתים מדובר באמצעי תיקון קשים ומכבידים הכוללים בין השאר חיוב במעבר נהיגה מונעת, מבחן עיוני (תיאוריה), הארכת תקופת הצבירה לנקודות משנתיים לארבע שנים, פסילה של שלושה חודשים וחיוב במעבר אמצעי תיקון, פסילה לתשעה חודשים וחיוב בבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן מעבר מבחן עיוני ומבחן מעשי(תאוריה+טסט).

2. בעבירות מסוג הזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה יש סמכות ענישה רחבה ביותר הכוללת רכיבים מסוג מאסר, מאסר על תנאי, פסילה, פסילה על תנאי, חתימה על התחייבות כספית וכן הטלת קנסות כספיים. רכיבי הענישה נגזרים לרוב ממשך זמן הפקיעה של רישיון הרכב, עברו התעבורתי של הנהג, וכן האם הפגם שהוביל לכתב אישום תוקן או לא.

עורך דין תעבורה

לאור ההבחנה המשמעותית והחשובה שבין העבירות השונות וכן לאור פער הענישה המשמעותי שקיים, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן בעבירות מסוימות מבקשת התביעה עונשי פסילה משמעותיים שיש בהן להשפיע באופן ישיר על פרנסתו ואיכות חייו של הנאשם.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובעבירת פקיעת רישיון רכב בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד תעבורה המתמחה בייצוג בעבירת פקיעת רישיון רכב, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.