נהיגה בשכרות נהג חדש

נהיגה בשכרות נהג חדש/נהג צעיר/נהג רכב מסחרי

עבירת שכרות לנהג חדש, נהג צעיר או נהג רכב מסחרי מצויה בסעיף 64ב(א)(3א) לפקודת התעבורה. בשנים האחרונות אנו עדים למגמת החמרה הן באכיפה והן בענישה כלפי עבירת נהיגה בשכרות בכלל וכלפי נהגים חדשים/נהגים צעירים ונהגי רכב מסחרי בפרט. מהן יסודות העבירה וכיצד ניתן להתמודד עימה בבית המשפט?

מיהו נהג חדש/נהג צעיר/נהג רכב מסחרי?

החוק קבע החמרה ניכרת בעבירת שכרות כלפי מי שיורשע נוהג בשכרות בזמן שהוא תחת הסטטוס נהג חדש/נהג צעיר/נהג רכב מסחרי.
"נהג חדש" הוא למעשה מי שמצוי בשנתיים הראשונות לאחר קבלת רישיון הנהיגה.
"נהג צעיר" הוא מי שטרם מלאו לו 24 שנים.
"נהג רכב מסחרי" הוא מי שנהג ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון הרכב עולה על 3,500 קילוגרם.

מהי שכרות לגבי נהג חדש/נהג צעיר/נהג רכב מסחרי

נהג חדש/נהג צעיר/ נהג רכב מסחרי ייחשבו לשיכורים עפ"י פקודת התעבורה במידה ובבדיקת נשיפה שתערך להם יתגלה למעלה מ 50 מק"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף או בבדיקת דם תתגלה כמות העולה על 10 מ"ל אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם. יש לשים לב שמדובר בכמויות קטנות ביותר ביחס לנהג ותיק אצלו המדדים הינם 240 מק"ג(מה שהורחב בפסיקה ל-290 מק"ג) בבדיקת נשיפה ו-50 מ"ל בבדיקת דם. כמו כן חשוב לדעת שמדובר בכמויות כה קטנות שאפילו צריכה קטנה של משקה אלכוהולי קל יכולה להכניס את הנהג למדדים הבעייתיים שעתידים להוביל להזמנה לדין כנאשם בעבירת נהיגה בשכרות.

מהי בדיקת ינשוף והאם הבדיקה אמינה?

על מנת להוכיח שנהג חדש/נהג צעיר/נהג רכב מסחרי עבר עבירה של נהיגה בשכרות, על המשטרה להוכיח בפני בית המשפט באמצעות ראיות כי בליטר אוויר נשוף נמצאו לפחות 50 מק"ג אלכוהול או לחלופין בבדיקת דם שנערכה לנהג נמצא למעלה מ-10 מ"ל אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם. ממצאי בדיקת דם מתגלים באמצעות בדיקת דם ואילו ממצאי בדיקת אוויר נערכים באמצעות מכשיר אלקטרוני המיוצר בגרמניה וידוע בכינויו "ינשוף".
בכדי שתוצאת בדיקת הדם או בדיקת הנשיפה תהיה מהימנה ויוכלו לבסס עליה הרשעה בבית המשפט, ישנם כללים והנחיות לדרך בה יש לבצע למי שחשוד בנהיגה בשכרות בדיקת דם או לחלופין להפעיל את מכשיר הינשוף ולבצע באמצעותו בדיקת נשיפה, אי עמידה בכללים ובנהלים בהחלט עלולה להעלות ספק בדבר מהימנות התוצאה שהתקבלה מהבדיקה, מה שעלול להשמיט את הקרקע בבית המשפט תחת טענות התביעה בדבר שכרות הנהג הנאשם.

מה הענישה בעבירת נהיגה בשכרות?

בכדי להדגיש את החומרה היתרה שיש במצב של נהיגה בשכרות, קבע המחוקק פסילת מינימום של שנתיים לפחות וזאת כמובן לצד רכיבי ענישה נוספים כמו מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, התחייבות וקנס. יש לשים לב כי בעבירות שכרות חוזרות עמדת התביעה הינה לפסילה למעלה משנתיים ואף יתכן והתביעה תעתור לרכיבים נוספים כגון מאסר בפועל/עבודות שירות/שירות לתועלת הציבור.
לבית המשפט ישנה סמכות חוקית לרדת מפסילת המינימום שקבע המחוקק, אך צעד זה נעשה במקרים נדירים ומיוחדים שלרוב אינם קורים. חשוב לדעת שמחמת הרצון להחמיר ולנקוט יד קשה עם נהגים חדשים/נהגים צעירים/ נהגים של רכב מסחרי, הענישה בפועל במקרים בהם מורשע נהג בעבירת נהיגה בשכרות הינה ענישה מחמירה ומשמעותית שלרוב עולה על פסילת המינימום של שנתיים אותה קבע המחוקק.

קיבלתי הזמנה לקצין לשימוע, מה מחכה לי?

כשנהג נתפס נוהג בשכרות הוא מקבל זימון לקצין משטרה לצורך שימוע, מטרת השימוע היא לאפשר לנהג להעלות טענות בטרם יוחלט ע"י קצין המשטרה אם לפסול את רישיונו ולהחרים את רכבו לתקופה בת 30 ימים. בהליך שימוע ניתן להיות מיוצגים ע"י עורך דין ובמידה וקצין המשטרה מחליט לפסול את הרישיון ולהחרים את הרכב ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול פסילה מנהלית והשבת התפוס.

פסילה תום הליכים

בעבירת נהיגה בשכרות בכמויות מסויימות של אלכוהול כשמדובר בנהגים חדשים/נהגים צעירים/ נהגים של רכב מסחרי, בטרם מגיעה סוף תקופת הפסילה המנהלית בת 30 הימים מקצין המשטרה מגישה התביעה בקשה לפסילת הנהג עד תום ההליכים המשפטיים בעניינו. מדובר בהליך במסגרתו המשטרה מבקשת מבית המשפט להורות על המשך פסילת רישיון הנהיגה של הנהג עד לתום ההליכים המשפטיים ולתקופה של לפחות 6 חודשים. מדובר בהליך קשה ופוגעני שעתיד לגרום לנאשם לפסילה ארוכה עוד בטרם יתברר ההליך המשפטי בעניינו.

עורך דין תעבורה

לאור הענישה הקשה וההליכים הסבוכים והמייגעים מול רשויות האכיפה ובית המשפט בעבירת נהיגה בשכרות, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן יש לזכור כי בהרשעה בעבירת נהיגה בשכרות צפויה לנהג פסילה ארוכה ומשמעותית ובמקרים מסוימים אף סכנה של רכיבי ענישה מכבידים נוספים.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובעבירת נהיגה בשכרות בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד תעבורה המתמחה בייצוג בעבירת נהיגה בשכרות, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.