כיצד לנהוג לאחר מעורבות בתאונת דרכים

כיצד לנהוג לאחר מעורבות בתאונת דרכים

לצערנו כולנו מכירים ממעגל קרוב או רחוק אדם שהיה מעורב בצורה כזאת או אחרת בתאונת דרכים. חשוב לדעת כי פעולתנו המידית לאחר קרות תאונה יכולה להשפיע על השאלה אם יוגש כנגדנו כתב אישום ובמידה ויוגש מה יהיו תוצאותיו.

מהי פגיעה?

הפסיקה החילה מבחן רחב במיוחד לשאלה מיהו נפגע תאונת דרכים, נקבע כי גם פגיעה ללא השארת סימן מהווה פגיעה עפ"י לשון החוק ומשכך מומלץ לפעול כאמור בתקנות התעבורה אפילו אם במבט ראשון נראה שלא נגרם כל נזק, שכן כולנו מכירים את אלה שנזכרים בדיעבד שנפגעו.

מהן הפעולות שיש לבצע לאחר מעורבות בתאונת דרכים?

במידה והתרחשה תאונת דרכים, על הנהג הפוגע לנקוט את הפעולות הבאות:

  1. לעצור את הרכב במקומו ולא להזיזו, אלה אם כן הרכב נחוץ לפינוי מיידי של נפגע או לחלופין שוטר הורה להזיז את הרכב ממקומו.
  2. להגיש סיוע לכל מי שנפגע וזקוק לעזרה.
  3. אם הדבר נחוץ, להזעיק למקום שירותי הצלה.
  4. במידה והוזעקו שירותי הצלה, יש להמתין עם הנפגע עד להגעת שירותי ההצלה למקום.
  5. למסור פרטים מזהים לנפגע או לשוטר המגיע למקום.
  6. במידה ואין צורך בהזמנת שירותי הצלה כאמור בפסקה 3, חלה חובה על הנהג הפוגע להודיע טלפונית מהר ככל שאפשר למוקד המשטרה על קרות התאונה.

התנהלות עפ"י הכללים שהותוו בתקנות התעבורה חשובה הן מבחינת הגשת סיוע רפואי מידי למצוקת הנפגע והן מבחינת המשמעות והתוצאה של ההליך המשפטי בעניינו של הנהג הפוגע שכן אי שמירה על הכללים מהווה כשלעצמה עבירה על החוק ויכולה לגרור אישום וענישה.

היוועצות בעורך דין תעבורה

בקרות תאונת דרכים עם נפגעים ישנה חובה לדווח למשטרת ישראל על קרות התאונה. המשטרה מצידה מעבירה את הדיווח לבוחן תאונות דרכים שצריך להגיע לזירת התאונה לגבות עדויות ולערוך חקירת תאונה שבסופה הוא מגיע למסקנה מי לשיטתו אחראי לקרות התאונה.
ההליך אותו מבצע בוחן תאונות הדרכים מהווה חקירה לכל דבר וענין ומשכך מומלץ מאוד לא לשתף פעולה עם גורמי החקירה בטרם יתקבל ייעוץ מקצועי ומסודר מעו"ד תעבורה אשר ישמע את המקרה וייעץ למעורב בתאונה כיצד כדאי לפעול בצורה אחראית ומושכלת שתמנע או לכל הפחות תמזער נזקים בעתיד אם וכאשר יוגש כתב אישום לבית המשפט לתעבורה.
חשוב לדעת כי היוועצות בעורך דין מהווה זכות מוקנית בחוק ובפסיקה ועצם היוועצות בעורך דין לא יכולה לעמוד למעורב לרועץ.

סוגי תאונות דרכים

כתב אישום בגין מעורבות של נהג בתאונת דרכים, מושפע באופן ישיר מחומרת הפגיעה שנגרמה בתאונה ופועל יוצא מכך הוא  שככל שחומרת הפגיעה קשה יותר, כך עמדתה של התביעה באם יורשע הנהג הפוגע לענישה מכבידה יותר וזאת בהתחשב בפרמטרים נוספים כמו רמת אשמו של הנהג בתאונה, עברו התעבורתי, נסיבות אישיות ועוד.

לרוב, כתבי אישום מסווגים פגיעות בשלושה דרכים:

"פגיעה קלה" – מדובר בפגיעה שלא גרמה לנזק ממשי ובנוסף, נגרמה כתוצאה מעבירה המצויה בתוספת השנייה לפקודת התעבורה כגון: נהיגה ברשלנות, נהיגה בקלות ראש, אי ציות לתמרור עצור, אי ציות לתמרור מתן זכות קדימה וכו'. במצב שכזה החוק מחייב את בית המשפט לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג הפוגע לשלושה חודשים לפחות.

חבלה של ממש –  מדובר בפגיעה שגרמה לנזק גוף משמעותי, אשר עולה כדי חבלה של ממש. במצב זה, בית המשפט יורה על פסילת רישיון הנהיגה של הנהג הפוגע באם יורשע לשלושה חודשים לפחות וזאת ללא קשר לעבירה בה הורשע.

פציעה קשה – פגיעה שגרמה לפציעה קשה של הנפגע עלולה לגרור פסילה של שנים רבות ובמצבים מסוימים אף מאסר בפועל.

גרם מוות ברשלנות- פגיעה אשר גרמה למותו של אדם, בעבירה זו משום התוצאה הקטלנית, מרחפת מעל ראשו של הנאשם באם יורשע סכנה ממשית של מאסר בפועל וכן פסילה לשנים רבות היכולות להגיע עד כדי פסילה לצמיתות.

פסילה מנהלית

בתאונות דרכים ישנה סמכות חוקית לקצין משטרה לפסול את רישיונו של הנהג הפוגע למשך שישים ימים וזאת בכפוף להליך שימוע בו תינתן אפשרות לנהג לנסות לשכנע את קצין המשטרה לשנות את החלטתו ולא לפסול אותו.
כשמדובר בתאונת דרכים קטלנית, קרי, תאונת דרכים בה נהרג אדם, קצין המשטרה חייב לפסול את רישיונו של הנהג הפוגע לתשעים ימים.

לאור הענישה הקשה וההליכים הסבוכים והמייגעים מול רשויות האכיפה ובית המשפט ככל שמדובר במעורבות בתאונות דרכים, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן יש לזכור כי בהרשעה בתאונת דרכים צפויה לנהג פסילה ארוכה ומשמעותית ובמקרים מסוימים אף סכנה למאסר בפועל של ממש.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובתאונות דרכים בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד תעבורה המתמחה בייצוג בתאונות דרכים,
אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.