חיפוש בחשוד בדיני תעבורה

לאור חקיקת חוקי היסוד שקיבלו מעמד חוקתי על חוקי ובכלל זה עוגנו הזכות לפרטיות לצד זכויות נוספות, עולה שאלה מתי יכולים גופי האכיפה לחדור לפרטיותנו ולדרוש לבצע חיפוש לצורך איסוף ממצאים ראייתיים לצורכי חקירה?

חוק החיפושים

לאחר חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, התשנ"ב-1992 שקיבל מעמד חוקתי על חוקי וראה לנכון בין השאר לעגן את הזכות לפרטיות כזכות בעלת מעמד חוקתי, המחוקק במדינת ישראל ראה לנכון להסדיר בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), תשנ"ו-1996 את נושא החיפושים. במסגרת חוק זה, המחוקק ערך הבחנה בין חיפוש חיצוני לחיפוש פנימי תוך כך שהמחוקק קובע שבאם קיים בחוק אחר הסדר שונה (לרבות עילות החיפוש, תנאיו והתוצאות המשפטיות לסירוב לחיפוש) באשר לחיפוש בגופו של חשוד, יחול חוק החיפושים בכפוף להסדר השונה שנקבע.

בדיקת ינשוף

בדיקת נשיפה מוגדרת כחיפוש חיצוני. עם זאת, סעיף 64ב(א1) לפקודת התעבורה קובע כי שוטר רשאי לדרוש מתן דגימת נשיפה אף בהעדר חשד כי נעברה עבירה לפי פקודה זו. מכך יוצא, כי שוטר מוסמך לבקש מנהג לבצע בדיקת נשיפה אף אם אין בידו כל חשד סביר לביצוע עבירה.

בדיקת שתן ובדיקת דם

בדיקת שתן מוגדרת אף היא כחיפוש חיצוני, אולם לאור העובדה שהחוק לא מחריג את הצורך בקיומו של חשד סביר(כמו בבדיקת נשיפה) ובנוסף סעיף 64ב(ב) לפקודת התעבורה קובע כי שוטר רשאי לדרוש מנוהג רכב או מממונה על הרכב, שהיה מעורב בתאונת דרכים או שיש לשוטר חשד סביר כי הוא שיכור, לתת לו דגימת שתן או דגימת דם לשם בדיקה אם מצוי בגופו אלכוהול ובאיזה ריכוז, או אם מצוי בגופו סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן, הרי שלצורך נטילת דגימת שתן ו/או דם נדרש קיומו של חשד סביר כדי ליטול דגימה.

תאונת דרכים

כפי שציינו לעיל, בכדי ליטול בדיקת דם יש צורך בקיומו של חשד סביר. אולם המחוקק החריג דרישה זו במצב של תאונת דרכים שכן במצב של גרם תאונת דרכים שוטר רשאי לבקש מנהג רכב או ממונה על רכב שהיה מעורב בתאונת דרכים לתת בדיקת שתן ו/או בדיקת דם וזאת אף אם אין לו חשד סביר לביצוע עבירה של נהיגה בשכרות(בין מאלכוהול ובין מסמים).

בדיקת רוק

סעיף 64ב(א3) לפקודת התעבורה קובע כי שוטר רשאי לדרוש מנוהג רכב או מממונה על הרכב לתת לו דגימת רוק מפיו לשם בדיקה אם מצוי בגופו סם מסוכן, באמצעות ערכה שאושרה לכך. הסעיף ממשיך וקובע כי שוטר רשאי לדרוש מתן בדיקת רוק אף בהעדר חשד כי נעברה עבירה. קרי, המחוקק ראה לנכון לאפשר לשוטר לדרוש מנוהג רכב ו/או ממונה על רכב בדיקת רוק אף ללא כל חשד סביר לביצוע עבירה(כמו בבדיקת ינשוף).
הסעיף ממשיך וקובע כי תוצאת דגימת רוק המעידה כי בגופו של הנבדק מצוי סם מסוכן, יש בה כדי לבסס חשד סביר אולם תוצאת דגימת רוק שאינה מעידה כי בגופו של הנבדק מצוי סם מסוכן, אין בה כדי לגרוע מסמכותו של שוטר לדרוש מנוהג רכב או מממונה על הרכב לתת לו דגימת שתן או דגימת דם וזאת בלבד שקם לו חשד סביר במהלך ביצוע דגימת הרוק או לאחריה.
מכאן יוצא כי בדיקת רוק חיובית מקימה חשד סביר שתקים סמכות חוקית לדרוש בדיקת שתן ו/או דם לגילוי סמים בגופו של הנהג ו/או הממונה על רכב.
עם את, בדיקת רוק שלילית אינה מונעת משוטר לדרוש בדיקת שתן ו/או דם במידה ובמהלך הבדיקת רוק או לאחריה קם לו חשד שהנהג ו/או הממונה על רכב מצוי תחת השפעת סמים.

לאור העובדה שבית המשפט לתעבורה הינו ערכאה פלילית וכן לאור העובדה שהתמודדות מול כתב אישום המוגש לבית המשפט לתעבורה מצריך מומחיות והבנה בדין הפלילי תוך גיבוש אסטרטגיה משפטית מתאימה, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן רק עו"ד העוסק בדיני תעבורה באופן יומיומי, יודע ומבין את רזי התחום באופן שיאפשר לעזור לנאשם להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבורו בפני בית המשפט לתעבורה.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובדיני החיפושים בפרט. למשרדנו הצלחות משמעותיות בתחום דיני התעבורה. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.