הפקרה לאחר פגיעה "פגע וברח"

הפקרה לאחר פגיעה "פגע וברח"

בעקבות תאונות הדרכים והקטל בכבישים ובייחוד לאור התופעה של מעורבות בתאונות דרכים ובריחה מזירת התאונה, אנו עדים בשנים האחרונות לפעילות אכיפה מאסיבית ומשמעותית מצד משטרת ישראל תוך שימוש באמצעים סמויים וגלויים לאיתור המעורבים בתאונות דרכים שנוטשים את זירת התאונה. ביטוי לכך, ניתן לראות בפסיקת בתי המשפט לתעבורה אשר נוקטים יד קשה ומחמירה במיוחד כלפי מי שמעורב בתאונת דרכים ולא עוצר להגיש עזרה לנפגעים.

מהי הפקרה לאחר פגיעה

פקודת התעבורה מסווגת את עבירת הפקרה לאחר פגיעה לשלושה מצבים עיקריים:

  1. נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, אשר היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה, דינו – מאסר שלוש שנים.
  2. נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה, או עצר כאמור ולא הזעיק עזרה, דינו – מאסר שבע שנים.
  3. נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם, ולא עצר או לא הזעיק עזרה כאמור בסעיף קטן (ב), דינו – מאסר 14 שנים.

אנו למדים כי המחוקק נהג בענישה הדרגתית הבאה לידי ביטוי בעיקרה ברמת המודעות של הנהג וכן ברמת חומרת הפגיעה שנגרמה כתוצאה מהתאונה.
כך לדוגמא, במצב שיש לנהג מחשבה פלילית המהווה יסוד נפשי לעבירה, הרי שניתן לייחס לו את הסעיף המחמיר הנושא בצידו עונש מאסר של עד 7 שנים. במידה וכתוצאה מהתאונה נגרמו חבלות חמורות ו/או נהרג אדם הרי שהענישה יכולה לעמוד על עונש של עד 14 שנות מאסר. לעומת זאת, במידה ומדובר בנהג שהתרשל, דהיינו, הוא לא ידע על גרם התאונה אולם יקבע שהיה עליו לדעת, במצב דברים זה קבע המחוקק ענישה היכולה להגיע עד 3 שנות מאסר.

ענישה מחמירה
בכדי להוקיע התנהגויות של הפקרה לאחר פגיעה המהוות עבירות שפוטנציאל החמרת הנזק כלפי מי שנפגע ולא קיבל טיפול רפואי מתאים הוא גבוה, בתי המשפט רואים בהתנהגויות מסוג אלה גם פגם מוסרי-ערכי חמור, שכן מצופה מכל אדם ליטול אחריות על מעשיו ובוודאי להגיש עזרה למי שזה עתה נפגע בתאונת דרכים וזקוק לטיפול רפואי מציל חיים.  בכדי לבטא את רצונו של המחוקק להחמיר בענישות בעבירות מסוג אלה, קבע המחוקק עונשי מאסר מחמירים במיוחד למי שעבירת הפקרה לאחר פגיעה קמה לגביו.

אחריות נוסע ברכב

המחוקק קבע סנקציה פלילית אף על נוסע ברכב מעל גיל 16, שהיה מעורב בתאונת דרכים שנהג הרכב הפקיר את זירת התאונה לאחר פגיעה וזאת כאשר לגבי נהג הרכב מתקיים יסוד נפשי של מחשבה פלילית, דהיינו, מדובר בשני המצבים המחמירים הנושאים בצידם עונשים של שבע או ארבע עשרה שנות מאסר. במידה ונוסע ברכב מעורב בתאונת דרכים שכזאת ולא ממלא את חובתו האזרחית והחוקית להזעיק עזרה בדרך של הושטת עזרה מתאימה בהתאם לנסיבות המקרה ולמקום התאונה, ובכלל זה, בהתאם לנסיבות המקרה, הזעקת גופי ההצלה המקצועיים הנחוצים למקום התאונה, המתנה ליד הנפגע עד להגעתם, דאגה למניעת כל נזק נוסף לנפגע ככל יכולתו והגשה של עזרה ראשונה לנפגע אם ביכולתו להגישה על פי הכשרתו, הרי שנוסע רכב כזה צפוי לענישה מקסימאלית של עד 3.5 שנות מאסר במידה ומדובר בהפקרה לאחר פגיעה שיש בחובה יסוד נפשי של מחשבה פלילית ו/או ענישה מקסימאלית של עד 7 שנות מאסר במידה ונפגע אדם בחבלה חמורה או נהרג אדם בתאונה.

התמודדות עורך דין תעבורה עם עבירת הפקרה לאחר פגיעה

עבירת הפקרה לאחר פגיעה מהווה למעשה העבירה החמורה ביותר המצויה בתחום סמכותו של בית משפט לתעבורה. במידה ונחשדתם בעבירת הפקרה לאחר פגיעה מומלץ מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה עוד בשלב החקירה במסגרתה מנסה המשטרה לאסוף תיק ראייתי שעתיד בבוא היום להפוך לכתב אישום חמור במיוחד נגד החשוד. עמידה איתנה ונכונה בשלב החקירה יכולה למנוע הגשת כתב אישום או לחלופין להוביל להגשת כתב אישום בעבירה קלה יותר של עזיבת מקום תאונה, עובדה שהמשמעות שלה הינה נקודת פתיחה טובה יותר עת יוגש כתב אישום כנגד החשוד שכן אין להשוות עבירה של הפקרה לאחר פגיעה שהעונש המירבי לצידה הינו 14 שנות מאסר לעבירה של עזיבת מקום תאונה שהעונש המירבי לצידה הינו עד שנתיים מאסר ובלא מעט מהמקרים יכול להסתכם בפסילה ללא רכיב מאסר כלל.

ייעוץ עורך דין לתעבורה בבית המשפט

פניה לעורך דין תעבורה מאפשרת בחינת מצב משפטי טוב ומדויק יותר לנהג או לנוסע המעורב. שכן, רק מי שבקיא ברזי המקצוע יכול לבחון בצורה מקצועית ויסודית את יסודות העבירה ומצבו המשפטי של החשוד והכך לנתב את קו ההגנה לכדי מניעת או לכל הפחות מזעור נזקים.

בנוסף, בדיקה מדוקדקת של הראיות ומציאת כשלים ראייתיים, יכולה להוביל לזיכוי או לחלופין להסדר מקל לנהג או לנוסע המעורב, הסדר אשר יחסוך לנאשם בסופו של יום כסף רב, אך חשוב מכך, יצמצם ולעיתים אף ימנע לחלוטין רכיב מאסר מכביד ותקופות פסילה לא מבוטלות.

עורך דין תעבורה

לאור ההבחנה המשמעותית והחשובה שבין העבירות השונות וכן לאור פער הענישה המשמעותי שקיים, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין תעבורה הבקיא ברזי דיני התעבורה, שכן בעבירות מסוג הפקרה לאחר פגיעה מבקשת התביעה רכיבי מאסר וכן עונשי פסילה משמעותיים שיש בהן להשפיע באופן ישיר על חירותו, פרנסתו ואיכות חייו של הנאשם ובני משפחתו.

משרדנו מתמחה בייצוג בעברות תעבורה בכלל ובעבירת הפקרה לאחר פגיעה בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עו"ד תעבורה המתמחה בייצוג בעבירת הפקרה לאחר פגיעה,
אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.