העסקה, הלנה או הסעה של שוהה בלתי חוקי

עו"ד פלילי – העסקה, הלנה או הסעה של שוהה בלתי חוקי

עבירות הקשורות בשוהים בלתי חוקיים מהוות עבירות הזוכות לאכיפה משמעותית מצד גורמי אכיפת החוק וכן לענישה מחמירה מצד בתי המשפט, הכל בעקבות הסיכון הביטחוני הפוטנציאלי הטמון בהן, מהן יסודות העבירה? מתי הן מתקיימות? מהי הענישה הצפוי בצידן?

מיהו שוהה בלתי חוקי

חוק הכניסה לישראל קובע כי מי שאיננו אזרח ישראלי, תהיה כניסתו לישראל על פי אשרת עולה או על פי אשרה לפי חוק זה, דהיינו, כל אדם שאינו אזרח ישראלי, חייב באשרה חוקית המאושרת לרוב בידי שר הפנים אחרת ייחשב לשוהה בלתי חוקי, דבר המהווה כשלעצמו עבירה שיש בצידה מאסר שנה.

הלנת שוהה בלתי חוקי

חוק הכניסה לישראל מגדיר את העבירה של הלנת שוהה בלתי חוקי. החוק מנוסח באופן רחב היקף וקובע איסור לספק הן בתמורה והן שלא בתמורה, מקום לינה לרשותו של מי שנכנס לישראל שלא כדין או שיושב בה שלא כדין, דהיינו, האיסור חל הן על מי שמספק מקום לינה לשוהה בלתי חוקי שמלכתחילה נכנס לישראל בדרך לא חוקית והן על מי שמספק מקום לינה לשוהה בלתי חוקי שנכנס בדרך חוקית אולם היתר שהייתו פג. החוק מרחיב את האיסור אף כלפי מי שסייע הן בתמורה והן שלא בתמורה, לשוהה בלתי חוקי להשיג מקום לינה.
בצד האיסור קבע המחוקק סנקציה של מאסר שנתיים או הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.

העסקת שוהה בלתי חוקי

חוק הכניסה לישראל מגדיר את העבירה של העסקת שוהה בלתי חוקי. החוק מנוסח באופן רחב ולוכד בתוכו הן את מי שמעסיק והן את מי שמתווך, החוק קובע כי מעביד שהעסיק עובד שהוא שוהה בלתי חוקי שאינו רשאי לעבוד בישראל לפי חוק זה, וכן מתווך כוח אדם שתיווך בקשר להעסקתו של שוהה בלתי חוקי דינו מאסר שנתיים או הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.

הסעת שוהה בלתי חוקי

חוק הכניסה לישראל מגדיר את העבירה של הסעת שוהה בלתי חוקי. החוק קובע כי הסעה ברכב של שוהה בלתי חוקי דינה מאסר שנתיים או הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.
החוק ממשיך וקובע מספר סיטואציות המהוות נסיבות מחמירות, בהן הענישה תהיה מאסר שלוש שנים או קנס פי ארבעה מהקנס הקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.
הנסיבות המחמירות הן:

א. נעשה שינוי ברכב, לרבות הוספת תוספת או התקנת מיתקן, במטרה להסתיר את התושב הזר הזוהה בישראל שלא כדין.
ב. הוסעו ברכב שישה תושבים זרים או יותר, השוהים בישראל שלא כדין.
ג. ההסעה נעשתה במסגרת שירותי הסעות שמטרתם לאפשר כניסה לישראל או שהייה בה, שלא כדין, של תושבים זרים, כאמור בסעיף קטן (ג6);

ניהול או ארגון שירותי הסעה לשוהים בלתי חוקיים

חוק הכניסה לישראל קובע עבירה חמורה מסוג פשע למצב בו ישנו ניהול ו/או ארגון של הסעת שוהים בלתי חוקיים במטרה לאפשר כניסה לישראל או שהייה בה, שלא כדין, של תושבים זרים. לעניין זה, אין נפקא מינה אם המנהל או מארגן שירותי הסעה כאמור נותן גם שירותים חוקיים או שירותים למטרות חוקיות. החוק מאפשר במצב דברים שכזה להטיל מאסר של חמש שנים או קנס פי ארבעה מהקנס הקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

הליכים נלווים

במסגרת הניסיון להילחם בתופעת השהיה הבלתי חוקית, נתן המחוקק כלים נוספים בדמות הטלת עונש של פסילת רישיון נהיגה וכן השבתה מנהלית של הרכב בו בוצעה העבירה, הכל בהתאם להתקיימותן של נסיבות ותנאים הקבועים בחוק.
ענישה

עבירות בניגוד לחוק הכניסה לישראל הינן עבירות שהעונש בצידן מהווה נגזרת של נסיבות המעשה ועברו הפלילי של הנאשם. מדובר בעבירות הזוכות ליחס מחמיר במיוחד מחמת הסיכון הביטחוני הפוטנציאלי הטמון בחובן.

עו"ד פלילי

לאור חומרת הענישה וההתייחסות הרצינית והמחמירה לעבירות בניגוד לחוק הכניסה לישראל, חשוב ואף הכרחי להיוועץ ולהסתייע בעורך דין פלילי הבקיא ברזי המשפט הפלילי בטרם ימסור חשוד את גרסתו בפני חוקרי המשטרה. התנהלות נכונה ומושכלת בפני גורמי החקירה ובתי המשפט יכולה למנוע מצב של הגשת כתב אישום כנגד חשוד או לחלופין למזער נזקים שעתידים לסייע לחשוד עת יתנהל כנגדו כתב אישום בפני בית המשפט.

משרדנו מתמחה בייצוג בהליכים פליליים בכלל ובעבירות בניגוד לחוק הכניסה לישראל בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בעבירות בניגוד לחוק הכניסה לישראל, אל תהסס והתקשר 072-3319414 או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.
במקרים דחופים ניתן להתקשר לטלפון 050-9920250